Friday, April 1, 2011

Gilotin Pemenggal Kepala

Pada zaman dahulu kala huhuhu~ macam nak bercerita pasal hikayat-hikayat lama je kan??? ups lupa pula, assalamualaikum dan salam jumaat kepada semua~ ok, pada zaman dahulu banyak hukuman-hukuman yang kejam diadakan bagi membenteras jenayah contohnya seperti pemberontakan terhadap negara, tapi yang krole paling seram sekali adalah hukuman guillotine atau gilotin dimana pesalah akan dibawa ke khalayak ramai untuk dipancung perghh!!!! dahsyat betul lah diaorang ni. Hukuman ini paling popular dilaksanakan dinegara perancis pada zaman "revolusi perancis" kerana sememangnya benda ini dicipta disana oleh Antoine Louis seorang ahli bedah perancis dan pada waktu itu alat ini dikenali sebagai "louisette", tidak lama selepas itu namanya telah diganti dan dikenali sebagai "guillotine" sehingga sekarang, nama tersebut diganti adalah kerana untuk memperingati akan seorang doktor yang mencadangkan pembuatan alat tersebut iaitu Joseph Ignace Guillotin.

Bayangkanlah kalau hukuman seperti ini dijalankan dinegara kita, adakah jenayah akan berkurangan... adakah orang sanggup berkumpul beramai-beramai untuk melihat pesalah dipenggal kepala... uwekkk!!! bila fikirkan benda ini pun naik bulu roma krole... macam nak muntah pun ada~ heeeee...



p/s : button up krole da tukar heee~

14 Komen:

Ellen said...

Krole...Gilotin tu sama dengan Goliat kah..hehe

caliph shuriken said...

bca ni tingat plak citer kung fu gilotin terbang, hukk...

latest en3: hayabusa di taman sakura

Nisa' Pasir Gudang said...

pancung kepala..pastu dia buat sup tak?

DaK CoMoT said...

hohoho...teros rasa seramsejok bila baca kat pancung kepala tuh...orang yang tengok life tuh xrasa pape ke haa??wuuuu takotttttt

Zura said...

penah tgk satu dokumentari...hukuman bunuh bile tangan ngan kaki di ikat kat kuda then kuda tue akan berlari arah bertentangan..di buat depan famili si pesalah..kejam kan...

thomas said...

ada pameran alat2 ini di Kuantan sekarang,Totura 2

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

wak..penggal2 kepala ni ngeri saya dgr.cam masa saya kecik2 dulu ada keling penyabit .ambik kepala bdak tuk wat jambatan pulau pinang..huhu

krole said...

ellen=huhuhu tak r ellen ngeee~

krole said...

caliph=wuahh beske caliph???

krole said...

Nisa=wuahhh mne de wak~hehehe...dasyat r kalo camtu

krole said...

Daok comot=tak tau r wak..huishhh kejam kan???

krole said...

zura=rasanya krole pon pnah tngok tu..trus xdak slera mkn ahaks~

krole said...

thomas=wuahh sygnya~krole keje

krole said...

LM=wuahhh dasyat tu wak~