Friday, February 18, 2011

Payung Dipadang Mahsyar

Assalamualaikum dan salam jumaat kepada semua blogger-blogger diluar sana~dipenghulu segala hari ini krole nak bercerita sedikit mengenai "bersedekah",bersedekah dengan ikhlas walaupun sedikit akan menjadi payung di padang Mahsyar kelak,payung yang tidak boleh ditumpang oleh orang lain untuk berteduh kerana payung tersebut merupakan payung rahmat dari Allah S.W.T,sesiapa yang mendapat rahmat daripada Allah dia dengan sendirinya akan bernaung ditempat yang teduh.Manakala sebaliknya untuk mereka yang tidak mendapat rahmat daripada Allah hanya mampu melihat tetapi tidan ada upaya untuk mencapainya,bersedekah itu bukan sahaja menjadi jambatan penghubung silaturahim antara pemberi dan penerima ia juga menjadi penghubung diantara pemberi sedekah tadi dengan rahmat Allah~yang akan dinikmati dihari Mahsyar kelak,insyallah~

Mesti korang biasa terlihat peminta sedekah kan???janganlah menghina mereka~bantulah mereka dengan seikhlas mungkin walaupun hanya sedikit,kerana bagi mereka ia adalah segala-galanya.

Firman Allah Taala didalam Al-Quran yang menyebutkan tentang keikhlasan bersedekah diterangkan dalam surah Al-Baqarah,ayat 264 :

"Hai orang-orang yang beriman,janganlah kamu menghancurkan pahala sedekahmu dengan menyebut-nyebut dan menyakiti (perasaan penerima) seperti yang menafkahkan hartanya kerana riak kepada manusia"






p/s : bersedekahlah dengan ikhlas~

28 Komen:

khaifaiz said...

wuah.. keikhlasan itu penting ut ganjaran yg lebih bermakna.. salam jumaat.

nadzirah aqilah said...

ikhlas lah dalam melakukan apa jua tindakan.. insyaAllah Dia mengetahui segalanya.. Thanks Krole..

psss... err.. wakk... review komen silah di entry sya kalau ada masa.. budak kecik tu perlukan penjelasan.. hahaha

iza said...

Salam...
"Hulurkan tangan kanan, sorokkan tangan kiri"

Tangan kiri pun tak dibenarkan tengok jika kita bersedekah, apatah lagi nak bagi orang lain tau tgg pemberian kita kan.

i am S!L4H.. said...

pkcik krole..entry ni mengingatkan la....~may god bless u

'tgn di ats lebih baik dr tgn yg d bwh'

i am S!L4H.. said...

haha alamak terperasan 'psss' kak nadz la....sile la review pkcik krole..ngeeee

sicKo^ said...

tima kasih atas ilmu tu yek..

Puanbee said...

betui keikhlasan tu susah nak di huraikan...tp setakat nih ikhlas jer heee

Zura said...

ape pun kena ikhlas...macam berkawan jugak...

blog-tips-kurus said...

senyum itu sedekah :-)

*TQ bro, sudi nyelitkan blog ciput ai tu...

c-tea said...

wah..nice entry bro...
hehe..krole mmg pandai berentri..

ok..ct ade tag krole untuk sertai bloglist nie...plis g ke link ni

http://illustrasiaku.blogspot.com/2011/02/jom-sertai-bloglist-blog-bdk-botak.html#axzz1EJHgHcKF

eRza farEeha said...

wahh..ikhlas i2 pnting!!..nice n3 krole..

tomato said...

sedekah macam2 sedekah yang ada.. kalau tak mampu sngat , senyu pon dah kira sedekah kan ? hehe :)

NuSaNa NoSa 91 said...

senyuman pon sedekah, kn?? hik3~ ^_^

krole said...

khaifaiz=huhuhu salam jumaat jgk bro~ngeee

krole said...

nadzirah=huhuhu~aikk!!!komen silah..ok2...sat g krole tngok~

krole said...

silah=wuahhh bgui r silah pikir g2..hehehe~tol tu~

krole said...

sicko=sharing is caring bro ngeee~

krole said...

silah=huhhu okeys xdak hal ngeee~

krole said...

PuanBee=huhuhu bgui r tu..jdkn amalan ngeee~

krole said...

tips=wuahhh!!tq sedekahkn snyuman ngee..wuahh!!blog tips amat krole suke..sal manyak tips2 berguna...terbaik!!!

krole said...

c=tea=wuahhh!!!thanks wak..insyallah krole cuba ikot ye~

krole said...

zura=wuahhh!!tol tu wak..ikhlaslah dlm persahbatn insyallah akn berkekalan~

krole said...

erza=wuahhh!!tq wak sudi bce..krole hargai sgt~

krole said...

tomato=tol tu..snyum itu sedekah...maka ringn2knlah snyum kat orang..walopon dorang tak suka..krna snyum ni ubat sgala2nya~

krole said...

keen=huhhu ye wak...snyum2 slalu~

krole said...

iza=wuahhh tol tu akak~thanks for sharing..ilmu bru krole dpt ngee~

pneumedic said...

bagus bro..selagi boleh..berpesan2 lah kita sesama islam..

krole said...

pneumedic=insyallah bro...tq sudi bce~