Tuesday, May 24, 2011

Kenapa Mesti Mangkuk

Krole tak tahu selama ini korang perasan atau tidak yang masyarakat kita ni suka sangat menyamakan sesorang itu dengan sesuatu benda??? hah!!! tak faham??? ok-ok relaks sila ikuti entri krole kali ini untuk memahami apa yang krole repekkan ini ya ahaks~ tanpa kita sedari kadang-kadang tu dalam perbualan kita selalu akan menyamakan seseorang itu dengan benda-benda yang selalu kita gunakan, terutamanya sewaktu kita marah dimana mulut lebih cepat bertindak sebelum otak mampu berfikir... ok contohnya macam ayat ini " adus!!! mangkuk betulah budak tu!!!" hehehe kan??? itu baru sikit tu, kalau terlampau bengang mungkin ayat mangkuk tadi boleh ditambah seperti mangkuk tingkat, mangkuk jamban dan berbagai-bagai mangkuk lagilah... pergunaan ayatnya pula amat mudah, ringkas dan padat contohnya seperti ayat ini "woi!!! mangkuk tingkat betul!!!" hehehe biasa dengar tak??? ringkas dan padatkan??? tapi persoalannya disini kenapa mesti mangkuk...??? kenapa bukan piring, cawan atau apa benda yang sewaktu dengannya.

Krole pun tak dapat nak jawap soalan ini, kerana tak tahu nak kaji dari mana asalnya ayat ini??? maksud krole siapa yang cipta ayat macamni??? hehehe adakah ayat ni sudah wujud dari zaman dulu-dulu lagi, atau masyarakat kini yang saja mengada-adakannya??? huh!!! memang misteriuslah kes kali ini??? so sesiapa yang ada jawapannya dipersilakan komen entri ni ya??? ahaks, merapu je krole ni... harap korang semua enjoy.... fikir-fikirkan ya kenapa mesti mangkuk???



p/s : huhuhu~

10 Komen:

fahmimustakim said...

samakan dengan binatang pun banyak juga..

"NATE MU!!" "NATANG!"

hahaha

IQBAL ZARIN said...

"keunikan" org melayu. hahhaa

blog-tips-kurus said...

'toilet bowl' pon pernah tersebut.. terrr..!! hehe! (",)

khairul akmal azman said...

drpd mangkuk baik sebut kfc..
mc d kew..
hehe..

krole said...

fahmi=huhu tringt lawak nabil mnggu lalu..ade aku kisah menatang mu~huhuhu

krole said...

iqbal=huhuhu~ mmg unik pon~

krole said...

tips=huhu tau xpe wak~

krole said...

khairul=idea yg menarik bro ahaks..

sarah mohamad said...

haha. memang pun. saya kalau marah kadang2 panggil bangkai. ntah la nape. hihi

krole said...

sarah=hahah lebih kurang r kte wak ngee~