Sunday, May 22, 2011

Sikap Pemandu Teksi Kita

Krole ingat lagi pengalaman krole sewaktu mula-mula sampai ke semenanjungni, pergh!!! mula-mula sampai memang kagum siot~ memang jauh beza daripada kampung halaman krole, waktu itu turun dari kapal terbang je huh!!! jadi kelam kabut krole tak tahu nak pergi mana, yang ada hanyalah sehelai kertas dalam gengaman iaitu alamat yang perlu krole pergi "sg. jelok, kajang", akhirnya disebabkan terlampau pening dan tak tahu arah tuju, krole mengambil keputusan untuk menaiki teksi saja atas alasan lebih mudah walaupun agak mahal sikit. Setelah puas mencari akhirnya ada sebuah teksi yang menawarkan dirinya untuk membawa krole ke alamat yang hendak dituju, huh!!! happy juga krole pada mulanya, tapi semasa perjalanan hendak ke kajang krole pelik kerana ada member krole yang belajar disemenanjung memberitahu yang kajangni tak jauh hanya 40 minit perjalanan je dari airport, tapi krole tengok jam dah nak satu jam lebih dah masih tak sampai-sampai nak kata jalan jem, lengang je krole tengok. Akhirnya krole pun tanya pemandu teksi tu, "pakcik lama lagikah nak sampai".

" tak lama dah, sejam lagi sampailah" kata pakcik tu, pergh!!! kenapa lama sangat ni??? risau juga krole waktu tu, maklumlah kan kadang-kadang ada cerita di suratkhabar berkenaan penyamun yang memandu teksi!!! huh!!! hanya doa dan tawakal je waktu tu... setelah setengah jam selepas itu akhirnya krole selamat juga sampai ke destinasi yang hendak dituju. Waktu nak bayar tu terkejut krole apabila pakcik tu meminta RM150.00 sebagai tambang... Wuah!!! mahal tu pakcik!!! tapi nak buat macam mana kan??? krole baru lagi waktu tu, main bayar je~ setelah dah duduk lama disini barulah krole tahu rupa-rupanya pakcik tu tipu krole!!! mentang-mentanglah krole baru sampai waktu tu, pakcik tu ambil kesempatan lagi~ patutlah lama krole rasa perjalanan dari airport nak ke kajang tu, rupa-rupanya pakcik tu bawa krole pusing-pusing KL lagi adus, kalaulah krole tahu waktu tu... Siap pakcik tu hahaha!!! tapi bila dikenang lucu pula krole rasa ahaks, harap-haraplah pakcik tadi dah berubah, tak kesiankah bila tipu orang macam tu???.



p/s : ambik kesempatan je dorang ni~

20 Komen:

Yastro said...

Huh, harap2 pak cik tu dh berubah..nak cr rezeki yg halal jgn le smpai cekik darah org lain...teruk btol laa...

bersama kak Es said...

kesian pakcik tu..
amik duit tu bagi anak bini makan pulak

hmmmm

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

teruk la pakcik tu.duit tu leh wat mamnak sedekah pd dia la pulak.dia jd pemandu pelancong klat awak masa tu eh?ishh sabar jek.mahal lak tu.sampai 150.grrrr

sarah mohamad said...

teruk punya pemandu teksi. coi!

khairul akmal azman said...

pengalaman menngajar kite
utk jd lbh matang.....

syufaa said...

haiyoooo..
sadisssss..
pakcik ni tak baekkk tau! =.="

ASaDa RyutaRo said...

entah macamana la perasaan dia makan duit macamtu. bagi anak bini makan dengan duit tipu orang.. hurmm..

Zura said...

xpelah krole..dpt jenjalan kl...hhee

khairul said...

apa nk jadi ngan pakcik ni..isshh

krole said...

yastro=tau xpe bro..tp xpe krole halalkn~

krole said...

kak ES = tu r kak..adus2

krole said...

LM= tu r wak..da r krole tgh kering waktu tu..adus2

krole said...

sarah=huhu coi~

krole said...

khairul akmal=huhuhu tol bro stuju sgt~

krole said...

syufa=tu r wak..tp xpe krole halalkn jgk ngee~

krole said...

Asada=huhu tak tau r bro..sediri mau igtkn??ngee :0

krole said...

zura=huhuhu..kena tipu buta2 waktu tu wak~

krole said...

khairul=huhu tu r bro~adus2

khairul akmal azman said...

krole bila mau balik sabah?..
nak free gift yer..

krole said...

khairul=huhu xdak hal bro..kalo ade budget lebih krole no hal..hehehe~bulan 7 kot blk..urus kawin~hehehe