Saturday, July 13, 2013

Murtabak Sayur

Murtabak sayur? ok! tak payah nak buat muka pelik semacam hahaha! hari ini... atas permintaan daripada blogger el, krole nak buat entri berkenaan murtabak sayur ni. Tapi sebelum itu krole nak cerita sikit... macam mana isu ini boleh terbangkit dari kubur... amboi! terlebih sudah hahaha!. Ok sebenarnya blogger el ada tanya kat krole, menu apakah yang wajib ada kat bazaar ramadan kat sabah ni?. So melalui permerhatian krole dari sejak kecil lagi... rasanya menu yang wajib ada kat bazaar ramadan ni adalah "murtabak sayur" ni.

Ok! murtabak sayur ni simple saja nak buat... itupun kalau tahu resepinya huhu. So macam krole yang tak reti nak buat ni terpaksalah membeli kat bazaar ramadan setiap tahun. Murtabak sayur ni tak jauh beza dengan murtabak ayam dan daging kat semenanjung cuma beza inti saja... inti murtabak sayur ni... hahaha! mestilah sayur kan? atau lebih spesifik adalah sayur kobis. Murtabak ni dalamannya lembut dan dipenuhi dengan aroma kemanisan kobis yang menyelerakan, manakala luarannya digoreng dengan garingnya. Lepas tu... murtabak sayur ni disertakan sekali dengan sos cili sebagai pencecahnya. Sedap beb! kalau nak bagitau saja kat krole... nanti krole belikan dan poskan kat korang hahaha!. Happy blogging semua.



p/s : macam mana el? ok tak murtabak sayur ni?

18 Komen:

PeRdU cINta said...

Alhamdulillah ni murtabak kesihatan namanya sebab penuh berinti sayur..jarang jumpa di semenanjung..biasanya daging dan ayam intinya..esok boleh minta en hubby carikan ni..hehehe..tapi baby zahrah belum boleh makan tau..tengok je dulu....amik bau ye intan payung.. :)

Aku Penghibur said...

ohhh ada eh ?? acik bru tahu :)

Farah Waheda Wahid said...

wah menarik ni, baru pertama kali baca dan tau ada murtabak sayur...teringin nak rasa juga ni...

Sop said...

belum lagi beli murtabak utk puasa :)
nanti nak kena beli juga nih :)

Mizz Aiza said...

uniknya murtabak sayur ni krole.. sesuai sangat untuk mereka yang vegetarian tu kan?

Mizz Aiza said...

uniknya murtabak sayur ni krole.. sesuai sangat untuk mereka yang vegetarian tu kan?

adzairdawati makdara said...

perghhh sedapp tuuuuu

Fiqa Nsz said...

wah nampak macam sedap. :)
btw, balas kunjungan..jemput join segmen fiqa :) http://fiqansz.blogspot.com/2013/07/segmen-salam-ramadhan-oleh-fiqa-nsz.html

S.K.A said...

kt smnnjung pn ada ni =) org pggil kuih kobis..mmg ohsem la sedap dia

Wan Ahmad Izudean said...

wah,menarik. tapi bukan untuk mereka yang tak suka sayur lah..hehe

azman Arsad said...

hahahah bulan puasa.. pesta makanan bermula

miss A said...

tergoda kejap dgn murtabak ni

Yumida Huda said...

wah..sedapnye!
asal tahu mcm mana nak buat roti dia tu..blh on je martabak tu
pernah sekali yumida order martabak ayam..fuh..mabeles!

yumida klik iklan nuffnang blog krole ni :)

fyna said...

nyum..nyum.. tengok je dah menyelerakan.

shameel Iskandar said...

Mesti sedapkan bro. 6 tahun saya tinggal kat Sabah dulu, rasanya pernah juga beberapa kali makan murtabak sayur ni

Mieza Jhaa K said...

Nmpak macam murtabak mini la..sedappnya...buat org terliur je..

MaYa MustWany said...

fav mas suka murtabak

el said...

1st time el dgr murtabak sayur
haii ni bikin lapar der hahaha
laulah krole pandai wat boleh lah share resepi tul x akakaka
thx krole sudi buat pencerahan kt sini hehe