Friday, July 12, 2013

5 Kelebihan Bulan Ramadan

Assalamualaikum... alhamdulillah atas izinNya, dapat bangun awal hari ini untuk bersahur... yang seronoknya dari puasa pertama hingga hari ini... baby zahrah asyik bangun awal saja, hinggakan Mrs. krole menegur tadi. "Eh? zahrah ni... macam tau-tau pula waktu sahur" hahaha!. Ok! enough the chit-chat (amboi), ok hari ini krole nak kongsi tentang kelebihan bulan ramadan pula, mungkin ramai dah tahu... tapi nak cerita juga ya. Manalah tahu entri ni dapat membantu saudara seagama diluar sana.

Kelebihan bulan ramadan :

1. Ketibaan bulan ramadan menandakan terbukanya pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka, dan dirantaikan syaitan.

2. Dianjurkan ibadah solat sunat tarawih dan taddarus al-quran selepas solat fardhu isyak.

3. Diwajibkan zakat fitrah (badan) bagi mereka yang mampu, untuk membantu saudara seagama yang lain, khususnya fakir miskin.

4. Malam nuzul al-quran (17 ramadan) merupakan saat penting al-quran diturunkan dari langit ke dunia untuk menjadi pedoman manusia hingga ke akhir zaman.

5. Terdapatnya Lailatul Qadar iaitu satu malam yang padanya terdapat saat penuh keberkatan menyamai 1000 bulan (83 tahun 3 bulan) ganjaran pahalanya daripada Allah S.W.T.



p/s : indahnya ramadan~


8 Komen:

Vee Lea said...

Morning :D Selamat berpuasa!! :)

Mizz Aiza said...

selamat berpuasa di hari ke-3 krole.. banyak sekali kelebihan di bulan ramadankan.. semoga mendapat malam lalatul qadar tu..

Mieza Jhaa K said...

Semoga kita menggunakan kelebihan 4 dan 5 tu sebaik mungkin...jangan lepaskan..

el said...

harap kita semua dapat merebut pahala berganda di bulan yang mulia ni kan krole..:)

nak tahu jugak ape menu yg wajib org kt sn hihi

Kisah Si Dairy said...

harap dapat merebut ke lima2 kelebihan tu.isnyallah

shark said...

semestinyer..
bukan takat 5..
bnyak woo kelebihan :)
selamat berpuasa :)

Nafira usof said...

Salam Ramadhan dan selamat berpuasa..:)

salam kenal..:)

S.K.A said...

Alhamdulillah..pkgsian yg sgt berguna =) sma2lah jaga kelebihan yg ada dibulan ramadhan..