Friday, December 17, 2010

15 Azab Sekiranya Mempermudahkan Sembahyang

Mula-mula assalamualaikum krole ucapkan,sebelum krole memulakan entri kali ini~krole ingin memohon maaf kepada semua kerana sekarangni krole tak dapat nak jenguk blog korang semua bukan kerana sibuk dengan kerja atau apa-apa aktiviti cuma buat masa ini krole tengah menghadapi masalah peibadi sikit yang krole tak dapat nak bagitahu kat korang semua.krole harap korang semua masih lagi sudi jenguk blog krole ye,ok berbalik kepada topik kita kali ini berkenaan "15 azab sekiranya mempermudahkan sembahyang",masyarakat masa kini sering mengabaikan ataupun mempermudahkan ibadah solat ni~terutamanya golongan muda-mudi yang semakin hari semakin terpengaruh dengan budaya barat didalam cara hidup mereka.

Baginda Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :
"sesiapa yang tidak mengamv=bil berat dengan sembahyang,maka Allah akan mengazabnya dengan 15 macam azab.6 daripadanya ketika didunia;3 ketika mati;3 ketika dimasukkan ke liang lahad dan 3 lagi ketika hari kiamat"



Azab ketika didunia :
-dicabut berkat dari usianya.
-dihapuskan tanda orang soleh dari wajahnya.
-tidak beroleh pahala dari setiap amalanya.
-tidak diangkat doanya dilangit.
-tidak beroleh doa dari orang soleh.
-dicabut rohnya dalam keadaan tidak beriman.

Azab ketika dikubur :
-Allah jadikan kuburnya sempit hingga bersatu tulang rusuknya.
-tubuhnya terpanggang diatas bara api,siang dan malam.
-ditemani ular"suja al-Aqra"yang berterusan menerkam ke arahnya.

Azab ketika hari kiamat :
'sebai sahaja langit dibuka,maka malaikat pun datang kepadanya sambil membawa rantai yang panjangnya tujuh hasta dan digantungkan ke tengkuknya lalu dimasukkan pula ke mulutnya dan dikeluarkan dari duburnya'

kemudian malaikat pun berkata : "inilah balasan orang yang meremehkan perintah Allah".


p/s : beringatlah~

10 Komen:

mira_nas said...

hurm.. tu lah.. lagi teruk azab bagi yang memandai2 buat hukum solat.. tengok je syiah yang kena tangkap kat Gombak tu

Azmi said...

erm...
tu lah kan...
ngeri pulak bila fikir..dan memang ngeri pun

nadzirah aqilah said...

masyaAllah.. ngeri2.. thanks krole..

Anip™ said...

ngeri siot..huh! so janganlah kite tgl smyg..

Latest Entry :
-> Ingin Mencari Cinta, 10 Petanda Seseorang Ini Adalah Jodoh Kita !
-> Tingkatkan Trafik Blog Dengan Sistem Autopost Entry Terbaru Di Malaysia Blogger United !

-aNida OtHmaN- said...

TAKOTTTTTTTTTTTTTTT ...........

krole said...

mira=janganlah kita tergolong dlm golongan sprti itu~

krole said...

azmi=tu r bro~seram kan?~

krole said...

nadzirah=wuahhh welkam wak~

krole said...

anip=insyallah,amin~

krole said...

anida=tandanya masih ada iman dlm diri nida~bgui2