Friday, July 30, 2010

4 Sifat Hati

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua blogger2...hari jumaat minggu ni memang best bagi krole,nak tau kenapa???sebab malam ni...malam last krole keje malam untuk minggu ni...yeahhhhh!!!okai seperti hari2 jumaat yang sudah krole akan cuba buat entri berunsur keagamaan sikit,dan minggu ni krole nak cerita berkenaan hati pula.menurut Imam Ghazali,hati mempunyai 4 sifat iaitu buas,binatang,syaitan dan ketuhanan:


Sifat Buas :
-apabila hati dikuasai perasaan marah,ia akan melahirkan sifat buas seumpama binatang buas dan pada masa itu akan lahir sifat suka bermusuhan,bersengketa,menyerang dan memaki hamun.

Sifat Binatang :
-apabila hati dikuasai nafsu syahwat,lahirlah sifat seperti kerakusan,ketamakkan,keangkuhan, dan sifat mementingkan diri sendiri.

Sifat Syaitan :
-apabila hati dikuasai oleh sifat ini,maka semua kelebihan yang dianugerahkan kepada manusia(akal fikiran)akan disalahgunakan,pada masa itu tipu daya dan putar belit dijadikan landasan hidup bagi memperoleh kesenangan diri.

Sifat Ketuhanan :
-apabila hati manusia memperoleh sifat ini,maka mereka akan sentiasa mencari kemuliaan,kekuasaaan,kemerdekaan,keilmuan,kehebatan,serta keredhaan bagi mencapai kebahagiaan didunia dan diakhirat.

hati boleh diibaratkan seperti sebuah cermin,dimana sekiranya ia dijaga dengan baik dan rapi sinaran yang dihasilkannya akan menjadi kuat kerana ia tidak diselimuti oleh debu atau habuk.tapi sebaliknya jika tidak dijaga dengan baik sinarannya akan menjadi pudar bagaikan cermin yang diseliputi wap pernafasan.

p/s : jgn lpe p semayang jumaat yer...

8 Komen:

amirasyraf said...

wow..bestnya Entri ni...Krole dah pergi blom kat tanah suci mekah tu??
Insya-allah krole akan pergi suatu hari nanti...Chewahh...kenapa baik sangat FBI hari ni..he3...by the way...FBI akan sembahyang jumaat tu...wajib..entah2 krole tak gi kot...heeheheh gurau jer..

krole said...

FBI=heeee...tq2x bro...hahahaha...pulak...tau jew jawapan krole yer...ngeee...

xangonila!! said...

hehe,hati ni macam pearl jugak la erk..kalau tak dijage,mesti hancur kan???pandangan xangonila jer..;-)

HaNTwO said...

bestnya....

krole said...

xangonila=yer tepat skali bro...lagi cantik kalo g2...

krole said...

hantwo=wuahhh tq2x...bro..trharu krole sal hargai en3 ni...

Cik Bucken said...

khutbah jumaat kedue ari ni..uhuhu

krole said...

cik bucken=hehehe...bole ker???ngeee...