Monday, July 26, 2010

Leonardo Da Vinci

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua blogger2...hari ini krole nak story sikit mengenai leonardo da vinci iaitu merupakan satu nama yang tidak asing dan amat dikenali sebagai pelukis terbaik pada zamannya,beliau lahir di Florance,Itlay pada 15 APRIL 1452 dan meninggal pada 2 MAY 1519 dengan meninggalkan banyak karya2 terhebat beliau.


kekuatan leaonardo da vinci,selain memiliki pengamatan yang tajam,ialah kebolehannya melakar dan melukis mengunakkan kedua2 belah tangannya(wuahhh,boleker???),lakaran dan lukisan yang dibuat mengunakan tangan kiri sama mutunya dengan karya tangan kanannya,bahkan sekali-sekala dia mengunakan kedua2 belah tanganya serentak bagi menggantikan berus ketika berkarya.

ujian yang dijalankan keatas 'monalisa'(karya agungnya),dengan lukisan2nya yang lain memberikan jawapan yang sama dan ini menjadi bukti...setiap karyanya adalah sama walaupun dihasilkan pada waktu yang berbeza....


p/s : wuahhhhh,dasyat jgk dia ni kan???

10 Komen:

cik shabah said...

ujian yang dijalankan keatas 'monalisa'(karya agungnya),dengan lukisan2nya yang lain memberikan jawapan yang sama dan ini menjadi bukti...setiap karyanya adalah sama walaupun dihasilkan pada waktu yang berbeza....

*tumpang tnya bole?mksud ayat kat ats tu cne ek?

Dc said...

huhu Dc pon blh melukis dgn kedua2 blh tgn:P confirm x der bze:D..tok2 Dc lukis >>> ^_^ << hasil sblh knn..^_^ << sblh kiri..x der bze kan2..( gurau2) hehehe

krole said...

cik shabah=kre gni wak..mne2 karya'beliau'...orng len x le nak ngaku lukisan dorank...sal kalo dikaji ia mmber jawapn yg sama..kre selamat r karya2 dia...

krole said...

DC=heheheh...pulak...

kyo_9 said...

"setiap karyanya adalah sama walaupun dihasilkan pada waktu yang berbeza"

erk, ape yg sama ek??

krole said...

kyo-9=melalui kajian dorank bole cam mane satu hasil tangan leonardo..walopon dbuat pd waktu yg berbeza...

Fyzal said...

aku tau lukisan monalisa je. tatau pun pasai lukisan lain da vinci ni. :)

Khairul Azmi said...

kemapa aku tulisan tngn kiri lebih ok dari tgn kanan???
haha~
sebab aku kidal!!!!

krole said...

fyzal=hehehe...byk bru...cthnya cam 'the last supper',dan 'raphael'

krole said...

azmi=hehehe...