Tuesday, July 13, 2010

Hanya Kerana Pujian

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua blogger2,kali ini krole nak cerita sikit mengenai seorang penulis yang terkenal pada abad ke-18 iaitu charles dickens???kenal tak???okai krole nak kongsi sedikit kisah yang krole terbaca mengenai penulis ini sebelum bermulanya karier beliau sebagai penulis ia bermula sewaktu beliau sekolah lagi,beliau memang berminat hendak menjadi penulis,tetapi disebabkan keluarganya yang miskin dia tidak dapt menamatkan persekolahannya,hanya sempat belajar hingga ke darjah 4 sahaja..ayahnya pula dimasukkan didalam penjara disebabkan berhutang.



hidup beliau tidak menentu,tidak makan selama satu dua hari merupakan perkara biasa baginya..dengan taraf pendidikan yang tidak seberapa,dia cuba mencari kerja,dan usahanya berhasil apabila diterima berkerja disebuah gudang kecil sebagai penampal label pada botol.walaupun begitu dia tetap tekun menulis,dia selalu menyusup keluar pada lewat malam bagi mengelak orang lain tahu dia mengepos tulisannya itu kepada syarikat penerbitan.kalau ada orang tahu,terutama rakan2nya..habislah...mana dia nak letak muka~kata charles dickens.

cerita demi cerita dihantar,namun semuanya ditolak...akhirnya hari yang dinanti2kan oleh beliau telah tiba,beliau menerima sepucuk surat daripada sebuah syarikat penerbitan yang bersedia untuk menerbitkan cerita yang ditulisnya.beliau langsung tidak dibayar sesen pun,tapi tulisan beliau dipuji oleh pengarah syarikat penerbitan tersebut,gembiran betul beliau sehingga tidak menyedari dia menangis sepanjang jalan menuju kerumahnya...maka dari sanalah bermula karier beliau sebagai penulis...hanya kerana satu pujian...


p/s : wuahhh kisah ini mengajar kita semua agar jgn mudah brputus asa dalam hidup...

15 Komen:

Norhayati Rostam said...

memang kebanyakan tokoh mencuba dan terus mencuba.bukan setakat 10 dan 20 kali, malah lebih dari itu.

p/s:hmm..kita ni baru 3 kali dah give up.

NaNaJoe said...

krole mmg slalu share info yg bagus2..
thanx ye~ :)

krole said...

norhayati rostam=betul2x...so mulai harini kte kne cekalkan hati untuk mengejar cita2 kita..okai

krole said...

nanajoe=wuahhh tq2x nana..lame x nmpk...:)

Cik Bucken said...

yeke 1 je pujian..entah2, die puji blkg2 ke..haha
btw, nice story..ade makne ^_^

krole said...

tq cik bucken...:)

mijie said...

a'aah..kebanyakan yg berjaya dari golongan yg ssh tp kuat berusaha kan..diaorg tau cam ner cara hidup ssh dan cuba untuk mmperbaiki khidupan..;)

krole said...

hehehe..btul mijie...tq yer komen...

dunspeak♥ said...

bukan senang untuk berjaya ;)

krole said...

btul...sal itu r ia dinamakn kehidupan ngeee...

kay-N said...

hmmm tu org kate..rezeki ni ade kt mane2..ape yg penting????[kerjasamaaaa~~] eh mepek..=pp USAHA laa yg penting kn~~

suzzsuzie said...

walaupun belajar tak habis tetap dikenali smpai bila2...itulah penulis charles dickens....

krole said...

ya btul2x...hehehe...

tiefazatie said...

full lg shoutmix...klik ur nuff gak

krole said...

alamaks sory wak...slalu je full skngni...