Friday, July 9, 2010

Neraka Dalam Pelbagai Agama

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua blogger2...syukur kepada yang maha-Esa kerana kita diberi peluang lagi hari itu mencelikkan mata kita dan bertebaran dimuka bumi ini.....'go to hell!!!',biasa dengar tak ayat ini???orang zaman sekarangni slamber je cakap ayat ni tanpa rasa takut sedikit pun,walhal sememangnya yang kita tahu bahawa neraka ini merupakan azab seksaan yang paling besar dari Allah,so hari ini krole nak kongsikan sedikit ilmu yang krole ada dengan blogger2 semua...harap korank sudi baca en3 ni yer...iaitu tentang fakta neraka menurut agama yang berbeza.



ISLAM :
-neraka yang digambarkan didalam al-quran amatlah perit azabnya iaitu dipenuhi api,haiwan2 berbisa,pelbagai seksaan,dan jeritan penghuninya.terdapat 8 nama neraka yang disebut dalam al-quran iaitu jahannam,jahiim,hawiyah,wail,sa'ir,ladha,saqar dan huthamah.dan neraka dijaga oleh malaikat malik manakala malaikat zabaniyah pula menyeksa penghuninya.Berdasarkan al-quran neraka merupakan tempat seksaan sementara kepada umat islam yang dosanya melebihi pahalanya sewaktu hidup didunia dahulu,dan akan dimasukkan disyurga setelah selesai mejalanni hukumannya kecuali bagi umat yang murtad.

KRISTIAN :
-ia disebut dalam kitab perjanjian baru,iaitu tempat seksaan atau pengadilan kepada orang yang menolak jesus.selain menempatkan syaitan dan semangat2 jahat neraka juga dikatakan sebagai tempat yang kekal abadi untuk orang2 yang berdosa.Neraka juga disebut dalam kitab2 gospel antaranya ST.PAUL mengatakan ia sebagai tempat kemusnahan yangkekal abadi,api yang marak menyala dan gelap-gelita,kitab revelation pula menyebut neraka sebagai tasik api dan didalamnya terdapat belerang yang terbakar dan azab seksaan siang dan malam selama-lamanya.

HINDU DAN BUDDHA :
-mereka percaya ada 8 tingkat neraka panas dan ada 8 tingkat neraka sejuk,bagi penganut hindu dan buddha,neraka merupakan tempat seksaan sementara untuk roh manusia,didalamnya manusia akan menjalani hukuman seperti dicelup dalam air yang mendidih dan dibakar.Setelah selesai menjalani seksaan,penghuni neraka akan dilahirkan semula mengikut pertimbangan 'karma'.

p/s : bersama2lah kita beringat n mengingatkn antra satu sama lain...

17 Komen:

Norhayati Rostam said...

interesting lorh

shameel Iskandar said...

info yg bagus. kesimpulannya semua agama percayakan kewujudan syurga dan neraka. Kalau semua patuh kpd agama, maknanya dunia selamat sejahtera.

Betul tak Krole.

krole said...

tq wak...

krole said...

shameel=yes bro...btol tu...

Snoop said...

jika kita lihat, semua agama percaya adanya azab neraka jahanam. Akan tetapi kenapa manusia tetap membuat kejahatan di muka bumi yang sementara ini. Adakah kita tidak takut akan azab di sana? Sama-sama kita renung...

tim said...

setuju dengan snoop dekat atas tu

krole said...

wuahhh tq snoop krole hargai peringatan itu.....

krole said...

tq tim..sudi komen..ngeee...

Fyzal said...

kenapa manusia maseh buat kejahatan walau pun percaya pada syurga neraka? kerana tiada iman yang utuh dan kukuh dan tiada takut pada Tuhan Yang Esa, Alla Ta'ala.

sebab tu kita tgk orang Islam kita, walaupun solat, tapi maseh buat perkara munkar. maknanya iman maseh belum lengkap sempurna.

(ini nasehat dan peringatan kepada diriku sendiri dan kawan2 blogger yg lain juga).

p/s: cool blog dude!

krole said...

fyzal=tq diatas pendapat anda fyzal,krole hargai sgt...

p/s : blog fyzal lagi cool,ngeee...

♥♥♥zakiah♥♥♥ said...

mcm2 nama kan.. tak tercapai akalku.. =)
neway,tembak blue bear.. :)

krole said...

hehehe...tq2x wak...:)

fairuz said...

berpesan-pesan sesame kite..nice entry :)

krole said...

fairuz=tq wak...hehehe...

Amirul Faiz Abd. Razak said...

setiap agama ada pembalasan untuk perbuatan baik dan buruk eak.

krole said...

btol...krole stuju..dan kta jg disarankn menghormatti agama orang lain jgk ngee..

Anonymous said...

After getting more than 10000 visitors/day to my website I thought your krole-zone.blogspot.com website also need unstoppable flow of traffic...

Use this BRAND NEW software and get all the traffic for your website you will ever need ...

= = > > http://get-massive-autopilot-traffic.com

In testing phase it generated 867,981 visitors and $540,340.

Then another $86,299.13 in 90 days to be exact. That's $958.88 a
day!!

And all it took was 10 minutes to set up and run.

But how does it work??

You just configure the system, click the mouse button a few
times, activate the software, copy and paste a few links and
you're done!!

Click the link BELOW as you're about to witness a software that
could be a MAJOR turning point to your success.

= = > > http://get-massive-autopilot-traffic.com