Wednesday, September 18, 2013

Menangkap Ayam Kampung

Semalam ayah ajak tangkap ayam kampung... tak jauh pun, kat belakang rumah ayah je. So operasi OPS YAM kitaorang bermula jam 9.00 malam. Waktu krole sampai tu... rupanya abang dan adik krole dah ada kat lokasi kejadian (amboi ayat ni). Berbekalkan kelengkapan seperti lampu picit dan... eh? itu je kelengkapan kitaorang pun hahaha!. So kitaorang pun terus meredah semak samun kat belakang rumah... ayah standby bawa parang... untuk keselamatan katanya. Ayam kampung ni pelik beb! waktu malam... diaorang akan lepak kat dahan-dahan pokok,. Sekali abang krole suluh kat atas pokok pergh! banyak tu!.

So waktu tu krole terfikir... macam mana nak tangkap ayam kampung ni ya?. Abang krole dan adik krole yang ikut semalam... hm... diaorang memang profesional bab tangkap ayam hutan ni. Gara-gara tak nak malu... krole berdiam dan ikut je cara diaorang. Tiba-tiba... kokkk...! pergh! berterbangan ayam kat atas pokok tu dek dijolok oleh adik krole. Waktu tu ayah dan abang krole dah dapat 2 ekor seorang... adik krole dapat seekor... dan krole huh! semestinya... kosong beb! aduh! susah juga nak kejar ayam kampung ni... walaupun krole tak dapat sebarang hasil semalam, namun bersyukur sangat kerana dapat tambah lagi pengalaman dalam hidup ni dan yang penting dapat mengisi masa dengan ayah dan adik-beradik... Tapi krole tak balik tangan kosong tau... Disebabkan ayah tersayang dapat 2 ekor so... dia bagi kat krole seekor. Yeah... semalam Mrs. krole kata nak masak kari ayam kampung harini yum... yum... happy blogging semua.



p/s : aku tak ada bakat dalam menangkap ayam kampung hahaha~

21 Komen:

Aku Penghibur said...

aahh memang susah nak tanggap ayam hutan ..acik pernah ikut abang jerat ayam..

S.K.A said...

ha3..aduhai..xdpt pn mcm bgga je bro =) pnh jgak tgkap ayam kg ni..mmg dia suka duk atas pkok kalau malam..ayam kg mmg sedap..nk2 tlur dia..berkhasiat je..

Wan Ahmad Izudean said...

memamng mencabar, masa kami second year dulu untuk subjek Keusahawanan Pertanian kami kena ternak ayam kampung...

masa ayam terlepas dari reban tulah masa paling mencabar...berkejar la dengan ayam..haha

luqman zakaria said...

jgn ckp ayam..species species lain pn susah nk tngkp..haha.

el said...

oh baru tau kena tangkap ayam kpg waktu malam eh..hahaha krole hebat..mmg hebat..sekor pun xdpt kahkahkahhh...nti msk kari ayam kpg..igt2lah kami disini hoiiiiiiiiii :P

Sura Mohd said...

wahh..mesti sedap kari ayam tu pakai ayam kampung..nak sikit..:)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

kalau di kampung aiza dulu, nak tangkap ayam kampung taburkan sedikit beras, kemudian perangkap ayam tu dengan satu alat macam jaring tu (tak ingat apa nama dia).. lebih cepat.. sedap kari ayam..

Mohd Ridzwan Abdullah said...

Hohohohoho...tangkap ayam kampung tuh. Wan mmg fail bab tangkap ayam nih. Dulu2 kalau arwah atok ada pun dia ajak join skali. Tak penahnya dpt. Hehehehe...

Norhasniza Khalid said...

idak le mama nak nangkapnye ......hihi

efatin eman said...

syok nyer.. mesti kecoh.. ye dak??? hihihi

PeRdU cINta said...

sedapnya kalau masak rendang..tak pun sup kan..mrs krole masak kari ye..roti cecah kari..wah..lazat amat..hehe..tak apalah bila dah ada pengalaman tu masa akan dating dah tau caranya macam mana..kadangkala ilmu yang kita tuntut itu sangat berguna pada masa mendatang.. :)

Shaiful Zaidi said...

saya pun pernah ada pengalaman tangkap ayam, tapi masa zaman kanak2 dulu... skrg seekor ayam pun takda kat kg..

Fizi Zaidi said...

ayam kampung degil sikit..mmg susah nk tngk merek nie..tambah2 kalau x der skill..:)

chicken_floss said...

saya kurang sikit dgn ayam kampung..sbb liat..hehe..gigi tak kuat..hehe..;p tapi abg ipar sy bukan main suka..:)

puteri airyn said...

Ayam kampung isinya sedap..!! :-)

Earnic said...

Jangankan Ayam Hutan, ayam bandar pun sy belum tentu dapat tangkap. Ayam ni, walaupun kakinya pendek, tapi larinya kalahkan kita yang kaki panjang.

Yumida Huda said...

sedapnye mkn ayam kpg
mabeles! terasa fresh isinya
yumida isi tabung Nuffnang sini...selamat menabung :)

syuk shusuke said...

hehe, jom abg krole kite pi tangkap ayam kat kfc. dia dah siap goreng. hehe

Mieza Jhaa K said...

Biasa sgt la masa kecik2.. Kejar sampai bawah rumah keliling rumah..

Ida Syuhada said...

Pernah juga masa kecik2 tolong pak ngah ida tangkap ayam kampung tapi dalam reban ayam yg agak besar. Masa tu sehari sebelum raya nak buat rendang...sampai terberak2 ayam tu hehe...semua kenangan

Normi Nieza said...

singgah pagi..:)