Friday, September 20, 2013

Belajarlah Dari Alam Disekeliling Kita

Assalamualaikum dan salam jumaat kepada semua, alhamdulillah sekali lagi kita semua diberi kesempatan untuk menyambut penghulu segala hari. So kalau ada masa tu jangan lupa buat perkara-perkara sunat hari ini ya hihihi. Oklah! korang perasan tak? sebenarnya dalam hidup ini banyak yang kita boleh belajar dari alam sekeliling kita... cuma ramai yang tak perasan? so hari ini krole nak cerita sikit tentang apa yang kita boleh belajar dari alam ni.

Belajarlah Dari Matahari
-Adil menebar cahayanya dan memberikan kehangatan kepada semua, baik yg terawang-awang di angkasa mahupun yang bertebaran d bumi.

Belajarlah Dari Bunga
-Sentiasa tersenyum menyebarkan harumannya, menghadiahkn kecantikanya untuk mengubatkan hati yang gundah juga menggembirakan setiap mata yang memandang.

Belajarlah Dari Lebah
-Sentiasa berganding bahu, bekerja dengan hati yang riang dan semangat yang membara.

Belajarlah Dari Pokok
-Menghadiahkan buah yang manis dan segar sambil menundukkan dahannya bagi melindungi hidupan yang berada dibawahnya..

Belajarlah Dari Bulan
-Tenang memancarkan cahayanya yang kemilau dan indah buat menyuluh malam yang gelap gempita.

Belajarlah Dari Hujan
-Kehadirannya dinanti-nantikan untuk menyejukkan alam yang hangat, membasahi kekeringan, menghijaukan tanah yang gersang dan mmberikan nyawa kepada tumbuh-tumbuhan.

p/s : belajarlah dari alam kerana kita juga adalah sebahagian darinya~

15 Komen:

Liza Licha said...

nice entry.. :)

azman Arsad said...

teruskan belajar.. hahaha

Norhasniza Khalid said...

nice entry krole, kita harus belajar dari alam sekeliling kita, baru banyak manafaat kita akan dapat....

siti zahara said...

hidup ni hanya pinjaman dan seharusnya kita belajar apa yg di cipta di sekeliling kita..byk yg kita akn dapt..perkongsian yg sungguh bermakna..=D

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

setuju sangat dengan entri krole ni.. setiap apa yang Allah ciptakan tu mempuny6ai hikmah untuk kita berfikir dan mempelajari sesuatu darinya..

Fizi Zaidi said...

hebat lah bro..dari mana dpt idea nie bor..suka sngt baca entri ini..cukup sempura kurniaan Allah :) salam jumaat juga ^^

luqman zakaria said...

salam jummat buat encik Krole jgk.hehe:) belajar dari alam sekeliling dan juga meghargainya. ciptaan Allah yg sempurna kan.

Mohd Ridzwan Abdullah said...

Suka entry ni. Byk yg kita leh ungkapkan dgn alam ni. Itulah kehebatan alam. Terbaik bro krole.

puteri kasih said...

puteri setuju dengan bro krole...memang banyak yang boleh kita belajar dari alam sekeliling :)

Sura Mohd said...

banyak nak kena blaja ni..:)

BUNDA a.k.a KN said...

lagi banyak kita belajar lagi banyak ilmu kita dapat...subhanallah..betapa besar kurnian Mu..pencipta alam semesta..

Hafiza AizZawa said...

belajar dan trus belajar...

Vee Lea said...

Nice oneeee :) Kalau kita perhatikan betul, semua benda boleh ajar kita :)

el said...

perghh krole hebat hebattttt
dah mcm belajar georgrafi sejarah dan agama..heheh nice sharing dow

S.K.A said...

inshaa'Allah =) kita mmg xhbis dr beljar kan..perkongsian yg baik