Friday, January 21, 2011

Ingat 5 Perkara Sebelum 5 Perkara

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,wuahhhh!!!hari ini tak sabar krole nak masuk kerja~sebab hari ini hari terakhir krole kerja malam yeahhh!!!perghhh!!!alhamdulillah selamat juga krole menghabiskan kerja malam ini selama seminggu lamanya(adoi~bermadah lak krole ni).ok berbalik kepada topik kita dihari yang mulia ini,gejala sosial dinegara kita semakin menjadi-jadi tidak kiralah dari segi pergaulan mahupun cara hidup,masyarakat kita masa kini mudah sangat terpengaruh terutamanya golongan remaja kita.mereka lebih suka mengikuti cara hidup orang-orang barat yang mengamalkan gaya hidup bebas,tapi ingatlah bahawa orang-orang yang berbuat begitu merupakan orang yang sangat rugi dan dimurkai oleh Allah S.W.T.apa nak jadi dengan negara kita???korang ingat tak peristiwa video cium mulut yang tersebar dilaman sosial facebook tahun lalu,dengan slumber je diaorang melakukan zina dikhalayak ramai.

beringatlah bahawa kita bukannya akan hidup selama-lamanya,satu masa nanti kita akan kembali kepadaNya,cubalah habiskan masa kamu dengan beribadah dan memohon keampunan daripadaNYa,so hari ini krole sertakan hadis dibawah ini sebagai tatapan dan peringatan untuk kita bersama,insyallah...


“Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara lain, iaitu masa muda engkau sebelum datangnya hari tua, masa sehat engkau sebelum dilanda sakit, masa kaya engkau sebelum masa miskinmu, masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk, dan masa hidup engkau sebelum datangnya saat kematian.”
(Hadith Riwayat Muslim dan Tirmizi dari Amru bin Maimun r.a.)


Jangalah bazirkan masa remaja kamu....lakukanlah perkara-perkara yang berfaedah dan menguntungkan kita sewaktu kita masih muda,sihat,kaya,lapang,dan masa hidup daripada melakukan perkara-perkara yang akan merugikan kita,insyallah sekiranya setiap apa yang kita buat didunia ini berpandukan ajaran islam...kita tidak akan menyesal dikemudian hari.amin~


p/s : ingat mengingati~

14 Komen:

Gayahspears said...

ingati mengingati amalan mulia.. same2 lah kita menjaganya.. ingat lima perkara sebelum lima perkara~

blog-tips-kurus said...

bagus tazkirah ni..
#tetibe t'bayang camne status blogku bila owner dah tiada..huhu!

iEra NaDiRa said...

bagus bagus. Ingat dan buat. Jangan ingat tapi tak buat. Hehe.

p/s: Nak Tegur Orang? Baik Sket !

krole said...

gayahspears=insyallah wak..sesame r kite igt mengingati ye...kalau salah tolong tunjukan ngee~

krole said...

tips=wuahhh!!!jgn r sampai g2 wak...

krole said...

iera=wuahhh!!!tq wak atas peringatan tu...insyallah krole akan sntiasa beringat ngee~

anamizu said...

alhamdulillah sambil berblog smbil mengingatkan sesama kita ^^

recent post : |ikan unik|

h o n e y said...

salam.
thanks for sharing.alhamdulillah,

krole said...

anamizu=insyallah wak..amin~

krole said...

honey=welkam2 wak...~

eRza farEeha said...

nasihat y bergne..t krole krn mngingati..:)

krole said...

erza=wuahhh!!!tq2 wak...ngeee~

perondajaketbiru74 said...

sediakan payung sebelum hujan kan....

krole said...

perondajaketbiru=betul bro,krole stuju~