Friday, January 14, 2011

Hikmah Mengazankan Bayi

Assalamualaikum dan salam jumaat kepada semua pembaca diluar sana,mula-mula krole mohon maaf kerana lambat publish entri baru untuk hari ini,pertama kerana krole kerja pagi hari ni,dan kedua tak ada idea(adus).memandangkan hari ini merupakan hari yang istimewa kepada umat muslim diseluruh dunia~(penghulu segala hari)krole ingin berkongsi lagi sedikit ilmu yang krole dapat baru-baru ini hasil daripada bacaan buku-buku agama yang krole baca kat dalam perpustakaan penjara,tapi lupa pula apa dah tajuk buku tu~ok,krole harap korang berminat dengan topik yang krole ketengahkan pada hari ini iaitu "hikmah memperdengarkan suara azan ke telinga bayi yang baru dilahirkan".

telinga manusia berfungsi seawal-awalnya pada bulan ke empat didalam kandungan,so pada waktu itu ianya dapat mendengar suara ibunya dan bunyi semasa ibunya makan dan minum serta ianya juga boleh mendengar bunyi-bunyian diluar persekitaraannya contohnya seperti bunyi televisyen,radio,dan bermacam-macam lagi bunyi yang berhampiranya.seorang bayi yang baru lahir sudah peka terhadap persekitaraan yang bising.oleh itu Rasulullah mengajar agar sebaik saja bayi dilahirkan,hendaklah diperdengarkan suara azan agar suara itu terlebih dahulu yang didengarnya daripada suara-suara lain.

Sunah nabi ini perlu dipraktikkan dengan serta merta bagi menyambut kelahiran bayi iaitu dengan melakukan "azan"(panggilan untuk bersembahyang)ditelinga kanan dan "iqamah"(panggilan memulakan sembahyang)ditelinga kiri sebaik saja bayi dilahirkan,ini kerana adalah untuk membiasakan bayi denga risalah Al-Islam dari awal lagi~



p/s : khas krole tujukan kepada saudara yang bakal bergelar ibu bapa~


17 Komen:

nelly said...

nice info

=)

emieysandra said...

thanks share info ni!!

:)

MDHAFiZ.NET said...

sejak dalam perut ibu lg kita harus mendengarkannya dgn bacaan al quran.. :)
salamk ukhwah dr saya.. :)

Amyna said...

Thanks 4 dis sharing pren..

bofoyengfeng said...

thanks for info sharing...

xcyber said...

thanks for info..
ti gtau la lagi ek if ade info mnarik

krole said...

nelly=wuahhh thanks wak~

krole said...

emieysandra=huhuhu thanks wak sudi bce~

krole said...

MDHAFIZ=tol bro krole stuju sgt,thanks ye~

krole said...

amyna=welkam2 pren~

krole said...

bofoyengfeng=welkam2~wuahhh!!unik nama kmo ni~

krole said...

xcyber=huhuhu xdak hal bro ngee~

pucheh said...

terbaik..sangat berguna..

Wanzi said...

wah entry bagus ni krole........

krole said...

pucheh=huhuhu tq bro~

krole said...

wanzi=wuahhh!!!tq2 wanzi..krole cuba sbaik mngkin~ngeee

nadira shahid said...

si ibu msti sebak tatkala si bapa bace azan kt telinge bby ;)hopefully bby akan menjadi manusia yg bek