Friday, October 1, 2010

10 Sebab Doa Ditolak

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua blogger2...doa merupakan rayuan kepada Allah yang sering dilakukan setelah melaksanakan solat kepadaNya dan dalam setiap perbuatan kita,umat muslim digalakan berdoa untuk menunjukkan rasa rendah diri kepadaNya,dan selain untuk menunjukkan rasa patuh dan taat kepada suruhanNya.Doa boleh dilakukan bila-bila masa tanpa had dan batasan selagi manusia Muslim itu hidup dan beriman kepada Allah.khasnya doa dilakukan bagi membaiki diri dengan cara meminta ampun kepada Allah dan mengharapkan sesuatu dariNya.

hari ini krole akan bercerita sedikit mengenai sebab2 doa kita ditolak,harap korank sudi baca entri krole kali ini.niat krole hanya ingin berkongsi sedikit ilmu yang krole ada untuk tatapan kita bersama,heeeee.sebab2nya adalah seperti berikut :

1.kamu mengenal Allah,tetapi kamu tida menunaikan hak-Nya.

2.kamu berkata kamu cinta kepada Rasulullah s.a.w,tetapi kamu tinggalkan sunahnya.

3.kamu telah membaca al-Quran,tetapi kamu tidak beramal dengannya.

4.kamu telah rasakan nikmat2 Allah,tetapi kamu tidak beramal dengannya.

5.kamu telah berkat syaitan itu musuh kamu,tetapi kamu tidak menentangnya.

6.kamu kata syurga itu benar,tetapi kamu tidak beramal untuknya.

7.kamu kata neraka itu benar,tetapi kamu tida lari daripadanya.

8.kamu kata mati itu benar,tetapi kamu tidak bersedia untuk menghadapinya.

9.kamu bangun dari tidur lalu kamu katakan banyak keaiban manusia,tetapi kamu lupa keaiban sendiri.
10.kamu kebumikan mayat saudara2 kamu,tetapi kamu tidak mengambil ikhtibar daripada mereka.



p/s : salam jumaat semua...:p

15 Komen:

Hali3isa a.k.a L3ha : SSA said...

info yang terbaek! tima kasih sebab ada info mcm nie~

Chaon Cornerz said...

bagus info nie.. insaflah kawan2.. =)

Azmi said...

tu la..bila doa kita tak dimakbulkan selalu je merungut yg Allah tak adil blalalala....
tpi kita tak check paa sebab doa tu tak dimakbulkan...

Zaer!! said...

Wah! ilmu ilmiah ni krole! best bace.xsie2 datang melawat sini bro.dapat ilmu baru..hehe

krole said...

leha=wuahhh tq wak~

krole said...

chaon=tq chaon...

krole said...

azmi=tu r bro...kengkadang kta ni lpa...so beringatla~heee...

krole said...

zaer=wuahhh...mai r slalu ngeee~

Zaer!! said...

krole! sesi zaer bace blog kekawan.nnt kite bw k..hehe.zaer singgah selalu bace entry bro..silent reader..huhu..;-)

krole said...

zaer=heheheh tq2 zaer...cyg kat zaer~

amira zakiah said...

nice info!!!thumbs up

krole said...

amira=wuahhh tq2 wak...

ain said...

info yg baik .siapa yang baca tu blh la muhasabah diri sendiri termasuk cik ain

krole said...

ain=insyallah wak...marilah kita semua menuju kearah keredhanNya.

maicher said...

ada jugak orang nak tulis pasal agama2 ni.
slama ak blogwalking td, baru ni ak jumpe.
tahniah dan teruskan usaha camni!

;)