Thursday, November 10, 2011

Janganlah Menghina Mereka

Sekarangni peminta sedekah boleh diibaratkan satu kerjaya yang amat menguntungkan sehingga ada yang sanggup menubuhkan "sindiket-sindiket peminta sedekah" dan menghantar tenaga pekerjanya ke seluruh pelosok tumpuan orang ramai seperti restoran makan, jejantas, pusat membeli-belah dan banyak lagi. Namun bukan semua peminta sedekah diluar sana seperti itu ada yang meminta sedekah kerana memang betul dia tidak mampu untuk berkerja dari segi zahir dan batin, serta desakan hidup yang membuatnya hingga melakukan "aktiviti" itu. Namun betulkah atau tidak itu terpulang diantara dia dengan Allah Yang Maha Esa. Kita sebagai muslimin dan muslimat sekiranya berkemampuan memang amat digalakkan untuk bersedekah.

Bersedekahlah secara ikhlas insyallah anda semua akan mendapat rahmat daripadaNya, dan sekiranya anda tidak mahu bersedekah sekalipun janganlah berkata apa-apa, tapi kalau zaman sekarangni krole tengok ada yang siap memaki hamun dan menhina golongan peminta sedekah ini sekiranya mereka menghampiri, Ya Allah! kalaulah betul orang tersebut betul-betul seorang peminta sedekah... sendiri mahu ingat ya!!! disini krole sertakan dua hadis yang krole dapat semasa melayari dunia maya ini.

Dalam hadis juga ada disebut : “Jika peminta sedekah itu datang dengan menaiki tunggangan; terpulang kepada kamu, kalau hendak beri maka berilah dan jika tidak, jangan berkata apa-apa”.

…..dan banyakkan bersedekah secara bersembunyi atau terang-terangan, nescaya kamu diberi rezeki yang mewah, diberi kemenangan (terhadap musuh dan digantikan dengan apa yang kamu dermakan itu dengan balasan yang berganda-ganda.” (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Maka banyakkanlah bersedekah kerana sedekah menyejukkan kamu di Alam Barzakh yang panas. Sedekah juga menutup pintu keburukan dan sedekah tidak akan mengurangkan harta sebaliknya ia menambahkan harta




p/s : bersedekahlah~

11 Komen:

cikpjaz said...

pengemis yg dpt byk duit tu biasanya dimonopoli oleh sindiket..yang2 betul pengemis ni nak makan pun susah, jika kita ikhlas memberi, tak akan kurang pun harta kita, ringankan tgn kurangkan beban =]

Azmie said...

belilah tisu kt makcik2 yg jual kt tepi-tepi kaki lima tu.. sian makcik2 tu.. =)

Junk said...

gua kalo nak tolong, bg kt buta atau yg cacat je.. yg nmpk sihat, mmg gua senyum jela.. bukan ape, diorang leh ikhtiar cara yg lebih baik.. kesian gak tp usaha tu kan wajib..

ASSOYFINGER67 said...

nice entri gang tapi kena ambil tahu juga yer!Apapun suka softness heart u have....moga krole bahagia selalu!

Beckhrooy said...

tolong juga mereka ni

krole said...

cikpjaz=btul!!! krole stuju sgt2

krole said...

Azmie=dan mstila ikhlas kan bro~

krole said...

junk=yes junk...selagi ada kemampuan berusaha..dan skiranya tak nak bersedekah adalah lbih baik berdiam~

krole said...

Assoy=thanks bro assoy...amin~

krole said...

beechkroy=bgui2 truskn~

MaYa MustWany said...

pernah tengok tak de video dak remaja pukul pengemis tengah tido..lepas tuh siap gelak.cian pengemis tuh terkejut.orang tua taw.nangis mas tengok malam tuh.memang keji tul dak 2orang tuh !