Thursday, December 27, 2012

Minum Air Tin Masuk ICU

Ok sebelum krole mulakan entri kali ini... krole pun tak tahu benda ni betul atau tidak kerana tak ada bukti yang sahih? krole buat entri ini pun berdasarkan apa yang krole baca ok. Kejap tadi semasa krole melayari laman sesawang muka buku adalah seorang hamba Allah yang prihatin ni mengetag cerita panas yang kejap lagi krole nak cerita ni... eh? mengetag? betulkah ayat aku tu hahaha! saya budak baru belajar kalau salah tolong tunjukkan ya. Hm... krole pun tak tahu cerita ini baru atau dah basi tapi rasanya tak salah kot niat krole nak kongsi kan? manalah tahu ada lagi insan diluar sana yang tak tahu berkenaan benda ni. Ok balik kepada topik kita ya, cerita begini... menurut pembacaan krole, terdapat sekumpulan keluarga ni masuk ICU gara-gara minum minuman tin? hingga membawa maut tu!.

Tapi bukannya kandungan minuman itu beracun ataupun tercemar, melalui autopsi a.k.a pemeriksaan yang dibuat ke atas jenazah, mereka dapati yang tin minuman tu tercemar dengan virus "leptospira" yang terdapat dalam kencing tikus! pergh! tikus lagi. Sebuah kajian dilakukan (tak dinyatakan jabatan mana yang buat) menunjukkan bahawa bahagian atas semua minuman tin lebih tercemar jika dibandingkan dengan jamban awam. Dan kita dinasihatkan agar menyucikan permukaan atas tin minuman dengan sesuci-sucinya sebelum meminumnya, hm... nak lagi selamat gunalah straw kan? oklah sebenarnya itu saja krole nak kongsi malam ni, oklah nak tidur awal ni sebab esok nak bawa Mrs. krole pergi hospital (pemeriksaan berjadual) so happy blogging semua.



p/s : katakan tak nak kepada tikus!!!

7 Komen:

ASSOYFINGER67 said...

assalam...thanks gang...entri yg bermnafaat!

deqjamucuxx said...

pernah dengar... thnx info..
deqja dah lama tak minum air tin :)

s h a said...

hehehe.x ske tikus.memang sah2 xnk.kalau x salah arwah din beramboi dulu kena virus kencing tikus jgk kan.tapi memang kena berhati2 dgn persekitaran. :)

krole said...

assoy : welkam2 brader assoy~

krole said...

deqja : bgui wak..bknnye sdap pong air tin ni kan hihihi~

krole said...

sha : aha~ tol wak..arwah din beramboi pon dikaitkan dgn virus ni..bahaya kan..so hati2 yew pas ni~

cweet pinky said...

pernah dgr , tak salah pown kalaw kite ikut tips tuh , tapi , even CP dah taw , CP tetap jarang cuci , yela , lagik2 kalaw CP lepas abes training kan , beli air tin dari peti , masuk dwet , klua air tin , bukak terus gulp je , hehehe ~ ades , bile nak ubah tah