Saturday, August 24, 2013

Seronok Mencari Tuntul

Alhamdulillah... seronok bila dapat tunaikan permintaan isteri tersayang ni... permintaan? ala... tu semalam yang krole cerita kat korang tu... Kan krole janji kat Mrs. krole nak bawa beliau balik kampungnya. Kalau ingat hah! tepuk tangan ramai-ramai yeah!. Seperti biasa... kalau balik kampung Mrs. krole tak sah kalau tak singgah pantai kg. binsulok, tapi... niat krole nak mandi pantai tak kesampaian... angin kuat kat sini, lagipun mentua krole tak izinkan... bahaya katanya. So bagi melepaskan rasa mengidam nak mandi pantai... krole basahkan badan saja hahaha! cuba korang bayangkan... ok! dah-dah! tak payah nak bayang lebih-lebih hahaha!.

Ohya! nak cerita ni... kat pantai kg. binsulok ni kira port tempat nelayan mencari tuntul? ok-ok mesti ramai yang pelik dengan nama tu kan?. Kenal siput sedut tak? ok! dipendekkan cerita... kat sabah ni orang tak panggil benda ni siput sedut... kitaorang panggil "tuntul". Ok! jom sebut ramai-ramai tuntuuuul... ok bijak anak murid cikgu (perasan sekejap hahaha!). Hari ini hasil kitaorang mencari tuntul tak banyak tapi... tak adalah sikit sangat, penuh sebaldi tau!. Mrs. krole kata nak masak lemak tuntul ni... pergh! my favorite krole tu!. Ok! badan pun dah letih so happy blogging semua.



p/s : tak apa... lain kali krole nak kuak lentang puas-puas~

23 Komen:

Norhasniza Khalid said...

rajinnya krole ye.. mama tak makan lah siput sedut... tak reti pun ye...
nak meyedut tak tahu macamana... hihi

syuk shusuke said...

betul la tu. syuk tak pernah dengar. tapi kawan sabah syuk pernah sebut

Shark Kay said...

Owh..
Sodap ni kalu pndai msak..
cukup nafas ke krole nk sedut mlm ni..
Hehe

Aku Penghibur said...

ohhh siput sedut , ingatkan apa tadi , sedap tu kalau masak lemak siput sedut

Teena Tna said...

Bestnya rumah dekat ngn pantai..
Tp pelik lah nama dia tutl tul.

Tetamu Istimewa said...

Tapi, di tempat saya macam lain sikit siput sedutnya.

Shaiful Zaidi said...

wah bestnya dpt mencari tuntul segar dr pantai...mesti sedap bila dimasak.

Vee Lea said...

Vee nda suka makan tuntul nihh, Vee prefer ketam. Hihihi.. Sikit sj isi nda, nda syiokkk :P

Fizi Zaidi said...

siput sedut nie best masak lemak...teliur pulak rasa bro..hehe:)

efatin eman said...

laaa... ngatkan ape dah tuntul tu.. hehehe

efatin eman said...

laaa... ngatkan ape dah tuntul tu.. hehehe

Scarlett O'Hara said...

Sedapnya tuntuuuuul cikgu!Hehehehe!

Syazana Zainn said...

tak reti nak sedut tumtul tu

selalu tak dapat rasa siput tu. haha

GIVE UP -_-

Che Rosliza Che Mat said...

sedapnya siput sedut...masak lemak letak batang keladi pasti sodap..

Aminin said...

Ayoyo...siput sedut upernya.. sedap nie lau masak lemak cili api...

S.K.A said...

bro p pntai bwak timba ke?? ha3 acane la bsahkn bdan 2 ye :D msak lemak best siput ni..msti byk bro dapat kn

Mia Liana said...

ingat kan tuntul tu benda apa.... rupanya siput sedut..

PakcikLie PCL said...

owh siput sedut ke?..ingat apa tuntul tu... sedap buat masak dgn kuah kacang pedas... sambil sedut isinya makan tak ingat nasi dah....hehe

PeRdU cINta said...

masak lemak cili padi campur dengan batang keladi atau nenas..wah berasap makan ni mr/mrs krole..kami sefamily peminat tegar ni..ratah saja..tak makan nasi pun on..sampai semput bila sedut tak keluar isinya,,huhuhu..demi isteri tercinta..apasalahnyakan..lebih eratkan lagi kasih sayang..amin..

Mieza Jhaa K said...

Suka makan siput sedut gulai lemak..tp bentuk tuntul tu macam berlainan sket dgn siput sedut sawah padi..ehh tuntul kutip tepi pantai la.. mesti la berbeda kan?

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

unik betul namanya.. first time aiza dengar.. mak aiza suka cari di sungai masa di kampung dulu dan buat masak lemak dengan labu.. tapi sayangnya aiza tak reti nak makan..

Tinta Lana said...

Salam.

Krole..saya tak reti makan tuntul@siput sedut ni.

Bila sedut, dpt sedut kuah je,hehehe

caliph shuriken said...

sy pun x reti sedut2 ni.. klau jenis makan direct reti laa, hikk...