Sunday, August 29, 2010

Sudahkah Anda Membayar Zakat???

Assalamualaikum dan salam ramadhan kepada semua blogger2...mula2 krole ingin meluahkan rasa gembira yang teramat sangat pada hari ini sebab dah abis kerja malam yeahhhh!!!...sudahkah anda membayar zakat???hah!!!belum???luangkanlah sedikit masa anda untuk membayar zakat sempena menunggu ketibaan bulan syawal ini dan janganlah asik ingat nak shopping jew hehehe...okai2 zakat merupakan rukun ketiga dari rukun islam dan membawa maksud menderma sebahagian daripada harta mereka kepada golongan(asnaf)yang berhak menerimanya...so hari ini krole ingin berkongsi sedikit ilmu berkenaan hikmah menunaikan zakat.

Hikmah Zakat :

1.Mengurangkan jurang antara mereka yang berada dengan mereka yang miskin.
2.Membantu mereka yang berjuang dan berdakwah dalam meninggikan kalimah Allah SWT.
3.Membersihkan dan mengikis akhlak yang buruk.
4.Alat pembersih harta dan penjagaan dari ketamakan orang jahat.
5.Ungkapan rasa syukur atas nikmat yang Allah SWT berikan.
6.Untuk pengembangan upaya umat.
7.Memberi kekuatan moral kepada orang yang baru masuk Islam.
8.Menambah pendapatan negara untuk projek-projek yang berguna bagi ummat.


p/s : jangan x bayaq zakat noo...heeee...:p

13 Komen:

Azmi said...

krole dah bayar ke???
azmi ayah yg bayarkan..hehe budak2 lagi...

Rie Zarchry said...

dah bayar dah
5hengget 20sen kat swak

krole said...

azmi=alhamdulillah dah...heee...wuahhh bgui r kalo g2...

krole said...

Rie=wuahhh bgui2....heee...

ejum said...

masih belum layak bayar lagi..insyAllah dah kerja dah mampu takkan dilupakan tuntutan zakat ini

Jom usha entry terbaru kat sini E J U M

krole said...

ejum=hehehe...yer ker bro...okai2...

-haLi3isa a.k.a L3ha, MY- said...

dha bayar dha~ hehe. kekekee.

krole said...

LEHA=wuahhhh bgui2x wak...

Chaon Cornerz said...

jangan lupe bayar zakat.. =) erm.. bagus krole.. ingat mengingati sesama insan.. mesti ade jugak yang terlupe tak pun buat2 lupe pasal zakat nie.. hahha..

krole said...

chaon=hehhhehe...tu r ngeee...

krole said...
This comment has been removed by the author.
Tomato Gurl's Life said...

ayah tulun bayarkan..hehe

krole said...

cik tom=hahahah..xper2x kalo g2...