Monday, August 9, 2010

Kisah Sumo

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua blogger2...kali ini krole nak cerita mengenai sukan sumo pula,hehehe..sumo merupakan sukan tradisional jepun yang telah dipertandingkan sejak berabad-abad lalu lagi dinegara jepun,cara sukan ini dimainkan adalah dengan cara menolak pihak lawan keluar gelanggang(bulatan)ataupun menjatuhkan lawan didalam bulatan,aspek utama dalam sukan ini adalah badan yang besar dan gemuk..semakin besar seorang pengusti sumo maka semakin tinggi peratusan untuk dia memenangi sesuatu pertandingan,sukan sumo juga mempunyai pelbagai upacara dan tradisi yang unik iaitu seperti menebarkan garam disekitar gelanggang sebelum bermulanya sesuatu pertandingan,bertujuan untuk menjauhkan bala(wuahhh mcm2 r).

tengok budak ni...sempat lagi melemparkan senyuman kearah kamera,hehehe(dia tak tau yang dpan dia tu tgh angin)

hahahaha..kan dah bagitau tadi ngeeee...sabar je la dik yer...pengusti sumo pada zaman kini bukan hanya mengikuti sukan sumo sahaja namun ada juga yang mengikuti sukan2 lain yang lebih komersial contohnya seperti ski???eh,nape??tak percaya ke???cuba tengok gambar kat bawah ni.

hahahaha...kan betul,dasyat2x!!!so korank jangan pandang rendah lagi kepada penggusti2 sumo,heeeee...akhir kata dari krole...wuahhhh!!!

p/s : mcm2 r...ngeee...

9 Komen:

Tomato Gurl's Life said...

tgk entri ni teringat cerita sumolah..xbest lasom..haha...
kesian budak tu..huhu..

RedBoy said...

hoho.. dasat betul org sumo skrg.. boleh main ski plak ye.. boleh plak ski tu naik ye..

krole said...

tomato=hehehe...2 la cian dia ngee...

krole said...

redboy=hehehe..2 la..x patah pon ngee...

.:|kamaryeah|:. said...

dahsyat nie~
seram2~

krole said...

kamaryeah=hehehe..tau xper...ngeee...

KiKo Berdendang said...

Sumo ke sumur diladang..huhuhu

krole said...

kiko=hahahah...le jgk...

catfiz said...

Pesumo main ski, bisa runtuh gunung es, hahaha