Monday, August 16, 2010

9 Pembaziran Tanpa Disedari

Assalamualaikum dan salam ramadhan kepada semua blogger2...Ibnu Qayyim Al-Jauziyah merupakan seorang ulama dan tokoh yang terbilang dalam gerakan dakwah islamiah yang merupakan anak murid kepada ulama terbilang iaitu Syeikh Al-Islam Ibnu Taimiyah,Ibnu Qayyim dilahirkan pada tahun 691 hijrah(1292 masihi)dan meninggal dunia pada 721 hijrah(1350 masihi),beliau mempunyai banyak karya2 ilmiah yang dijadikan panduan dalam gerakan dakwah islam hingga pada masa kini.

dan krole ada terbaca karya2 beliau dan ianya memang menarik iaitu menurut Ibnu Qayyim Al-Jauziyah ada 9 pembaziran yang sering dilakukan oleh manusia tanpa disedari oleh mereka seperti :

1.Ilmu Pengetahuan :
-membazir jika tidak diamalkan untuk kebaikkan.

2.Amalan :
-membazir jika tidak dilakukan dengan hati yang ikhlas.

3.Kekayaan :
-membazir jika dibelanjakan kepada perkara2 yang tidak bermanfaat dan tidak diredhai oleh Allah S.W.T.

4.Hati :
-membazir jika kosong daripada kasih kepada Allah S.W.T.

5.Tubuh Badan :
-membazir jika tidak digunakan untuk beribadah kepada Allah S.W.T.

6.Cinta :
-membazir jika dicurahkan kepada selain Allah atau melebihi cinta kepada-Nya.

7.Masa :
-membazir jika tidak diuruskan sebaik-baiknya.

8.Akal :
-membazir jika tidak memikirkan sesuatu yang bermakna kepada agama.

9.Zikir :
-membazir jika tidak memberi kesan kepada hati.

rupanya selama ini tanpa kita sedari banyak pembaziran telah kita lakukan didalam hidup,insyallah selepas membaca entri ini marilah kita bersama2 berusaha belajar mengubah diri kita agar menjadi lebih baik supaya tidak tergolong dikalangan orang2 yang rugi seperti diatas~insyaAllah~

p/s : harap korank suke ngan en3 ni...sal krole suke sgt ngeee...

22 Komen:

miszTERRA_SF_ said...

membazir amalan syaitan.. tengs mengingatkan.. kdg2 mmbazir tnpa sdar

Tomato Gurl's Life said...

thanks 4 d info...
pembaziran bukan dari segi duit or makann je tp merangkumi semua...
nice entri...
cik tom suke :)

krole said...

miszTERRA_F = welkam2x waks heeee

krole said...

cik tom = wuahhhh!!!nice to know cik tom heppy ngan en3 krole...yeahh!!!

xangonila!! said...

nice entry bro..boleh la zaer tahu serbe sedikit..hehe..;-)

Chaon Cornerz said...

wahhh.. macam banyak pembaziran je nie.. bagus info kat sini.. betol jugak tue.. dalam tak sedar kita sedang membazir kalau kita tak betol paham dengan sesuatu yang kita lakukan..

Khairul Azmi said...

bagus krole..bagi peringatan kpd semua..
biasala la bulan ramadhan paling bnyk org membazir...

krole said...

xangonila=hehehe..tq2x bro...

krole said...

chaon=2 r bro...waktu krole trbaca karya beliau,trus trdetik nak kogsikan kat blogni...

krole said...

khairul azmi=peringatan bersme bro heeee...

-haLi3isa a.k.a L3ha, MY- said...

huhu~ entry yang baik. membazir tu merugikan~

krole said...

haliesa a.k.a leha=hehehe bgui2x kalo wak pikir g2...ngeee..

Wish said...

salam krole... entri krole akan ritz jadikan rujukan hidup...

ejum said...

mmg betul kate krole ;)
thanks

allyza abdullah said...

follow sini...balas visit krole n klik2 nuff...huhu

RedBoy said...

thanks info krole.. nice sharing from u.. ngeeee.. good2.. teruskan berkongsi ye

krole said...

wish=wuahhh tq2x ritz...

krole said...

ejum=wuahhh tq2x ejum sal stuju ngan krole yeahhh!!!...

krole said...

alyza=wuahh tq2x...krole follow wak lik heee...

krole said...

redboyku=insyallah kalo krole ade terbace g info2 brguna krole akan kongsi...tq redboyku...

tiefazatie said...

full plak shoutmix awk nie tauke digi..hihi

krole said...

teifazatie=hehehe sory2x wak...ngeee...