Saturday, February 16, 2013

Tips Buka Hati Untuk Bertudung

Aku bukan seorang wanita dan aku juga tak tahu bagaimana perasaan anda bergelar wanita muslimah menghadapi hidup seharian. Cuma diri ini terpanggil sekali lagi untuk berkongsi dengan anda semua tips bagaimana hendak membuka hati untuk bertudung dengan ikhlas, so yang lelaki tolong jangan ikut tips ini ya hahaha! tak pasal-pasal nanti dari karim jadi kartina. Bertudung dengan ikhlas? maksud krole wanita yang bertudung kerana Allah SWT, mengikuti tuntutan agama, takut akan azabNya dan mengharapkan pahala daripadaNya. Kan cantik bila bertudung? manis saja bila dipandang... namun bukan semua wanita muslimah berfikir sebegitu, contohnya wanita muslimah masa kini... bila ditanya "kenapa kau tak pakai tudung?" jawapnya senang saja "ala... aku muda lagi, tunggu kahwin nanti aku pakailah" hm... rasanya kalau malaikat maut datang nak mencabut nyawa kita? bolehkah kita kata "tunggu sebentar". Oklah malas nak ulas panjang rasanya korang dah faham kan? so tips untuk membukakan hati untuk bertudung ni aku dapat dari portal rasmi insan yang amat aku hormati iaitu Ustaz Azhar Idrus. Kepada wanita dipersilakan baca ya, mana tahu jadi pedoman untuk berubah.


"Ustaz, saya ni TAK BERTUDUNG.Ada orang tanya, bila nak pakai tudung? Saya kata saya tak nak pakai kalau TAK IKHLAS. Apa pandangan ustaz?".
Ustaz Azhar Idrus ( Original ) :

BERTUDUNGlah walau TERPAKSA.
SOLATlah walau TERPAKSA.
PUASAlah walau TERPAKSA.

Kerana kewajipan itu memang kadangkala sifatnya terpaksa.
Dari keterpaksaan itu, perlahan-perlahan kita akan menemukan hikmah dan akhirnya hati kita menjadi ikhlas keranaNya. Kalau nak tunggu ikhlas, sampai bila nak tunggu baru nak beribadah?



p/s : Hidayah perlu dicari, bukan tunggu. Macam makanan, kalau tak suap, ia tak masuk ke dalam mulut~

15 Komen:

xila dot said...

T___T

el said...

lg satu kan uai ni nah ckp..
"nak pki tudung kena ada seru??...seru ni dah lama lam alquran dah termaktub" dulu sblm xbertudung ada gak el ckp cam tu hahahaha

suka sgt kat uai ni lah

lau org bc apa yg dinasihati oleh uai ni dan xfhm2 jugak x tahu lahhhh

Mieza Jhaa K said...

Alhamdulillah ramai yg dh berubah ke arah kebaikan..

PeRdU cINta said...

kaum wanita ini adalah yang paling mudah untuk mendapat jannah Allah,,namun esok di akhirat..penghuni yang paling ramai juga dalam neraka Allah adalah kaum wanita..moga kaum wanita bijak menjaga auratnya..lakukan kerana Allah..dan jagan kerana kita orang lain turut menjadi bahan bakaran api neraka..sedihnya..

Cik Tia said...

betol tu! insyaAllah , lama kelamaan paksa tu akan berubah dengan sendirinya :)

MaYa MustWany said...

dulu masa kecik smpai drjh 5 mas brambut pnjg had pinggang smpai la mas sendiri rquest nak pakai tudung...tapi still on off..

sampai la form 2 baru mas tul2 pakai tetap..Allhamdullilah..

iAmCekbolat said...

errrrrr . bobobolat sdg cuba mnutup sepenuhnya skrg :)

Shaiful Zaidi said...

byk jenis tudung skg ni..pilih sj yg berkenan.

faiq said...

hehe..bagus jawapan ustaz tu...tros xley lawn da

Mar Haini Abdul Rahim said...

karim jd kartina ? haha lawak je ! emm nice sharing krole.. insyaAllah mudah mudahan sape yg terbaca yg masih belum menutup aurat, terbuka hatinya. UAI ckp bertudung xwajib, tutup aurat tu wajib.. hehe buatlah walaupun terpksa, lama2 ikhlas la ba :)

krole said...

xila dot : :)

el : tu yg bat krole mnt sgt kat dia ni el..bab sng nak faham~

krole said...

Mieza Jhaa K : alhamdulillah,moga makin ramai lagi berubah~

perdu cinta : so bykkanlah ingat mengingati sesama kta agar tak tergolong dlm golongan trsebut~amin~

krole said...

cik tia : insyallah~

maya : alhamdulillah syukur wak~

krole said...

bolat : huhuhu bgui r bolat..krole doakan terbaik tok wak~

shaiful : btul bro...byk da pesen tudung skngni~

krole said...

faiq : tau xpew bro, besa r..bla ada ilmu insyallah jawapannya bernas sahaja~

mar : huhuhu, btul tu mar...ok bah kalo ko~