Thursday, September 2, 2010

Ceritera Ketupat

Assalamualaikum dan salam ramadhan kepada semua blogger2...memandangkan hari lebaran yang bakal tiba,krole ingin bercerita mengenai ketupat pula kali ini(hehehehe),ketupat merupakan sejenis hidangan daripada nasi atau pulut yang dibungkus dengan daun kelapa dan direbus dalam periuk yang terkenal diMalaysia,indonesia,serta beberapa negara asia tenggara yang lain.ketupat biasanya dihidangkan semasa hari raya sahaja iaitu pada hari raya puasa dan hari raya haji sahaja,ia biasanya dihidangkan bersama rendang,serunding serta kuah kacang(mmmm~).namun kini,ketupat turut dihidangkan dengan sate digerai2 dan restoran contohnya seperti dikajang(untung krole dok kajang,heee).

jenis ketupat bergantung kepada bahan yang digunakan dan daun yang digunakan untuk membuat bungkusannya,ketupat pulut ialah ketupat yang menggunakan beras pulut sebagai bahan asasnya manakala ketupat nasi dibuat daripada beras,biasanya ketupat dibungkus dengan daun kelapa.ketupat palas ialah ketupat yang mengunakan daun palas sebagai pembungkusnya,biasanya sarung ketupat palas dianyam terlebih dahulu sebelum disumbat dengan pulut yang telah dimasak.


namun sejak 1990,ketupat yang dibungkus dalam plastik mula diperkenalkan,dan boleh dikukus dalam periuk biasa mahupun periuk elektrik,ketupat begini dipanggil sebagai ketupat segera ataupun nasi himpit,namun banyak runggutan daripada masyarakat kita berkenaan ketupat ini pada mulanya contohnya bau ketupat himpit ini langsung tidak sama dengan bau ketupat2 dahulu(tapi smpi skngni org masih makan ketupat ni kan???heeee)



p/s : mmmm x sabaq nak mam ketupat heeee...

20 Komen:

asfz lily said...

krole ni pandai x menganyam ketupat??
:D

RedBoys said...

wahh.. krole ni saja nak bg red lapar kan? wahh.. red memang suka ketupat tmbh2 kalau cicah dgn rendang ayam or daging.. wuaaaa.. nanti kita makan sama2 nak x krole?

Blog Dalam Proses Pemindahan

Norhayati Rostam said...

teringat lak zaman dulu2 belajar menganyam ketupat.
nak wat bawang, jadi lain.
rupa ada, lubang tak tau ke mana.
hahaha.

rie said...

xsabar nak 1syawal
makan ktupat ngan rendang daging yg mak masak
mmg marvelous..hehe

Lizzie Yasmin said...

mak aku still buat ketupat palas... dia langsung tak pandang ketupat segera nie...

krole said...

asfz=wuahhh krole x reti r heee...

krole said...

redboyku=wuahhh sudi2~

krole said...

cahayamylife=wuahhh knangan tu wak ngeee~

krole said...

rie=krole pon x sabaq wak ngeee~

krole said...

lizzie=wuahhh bgui r kalo g2...sme cam mak krole r...

Zura said...

alamak xsabar nk makan ketupat ngan kuah kacang..

krole said...

zura=krole pon...

ejum said...

xsabor nak raya..nak melantak..hahah

krole said...

ejum=hahahha...krole lak x sabaq nak lik kampong...

afayufu said...

ketupat asli mmg sedap...

krole said...

afayufu=hehehe...tol wak krole stuju...

FloEllen said...

ketupat palsu tak da wangi pun...keras lagi ni..hehhee

ketupat ori baru best....nama pun ori kan..

krole said...

floellen=hehehe tol tu pren~

Chaon Cornerz said...

bile tgk ketupat tak sabar nak raye plak nie.. hahha..

krole said...

chaon=hahahah...sme r bro...ngeee...