Tuesday, September 28, 2010

Bunga Kebangsaan

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua blogger2...okai siapa tahu bunga kebangsaan negara kita???angkat kaki heeeee,yer betul bunga raya,so hari ini krole nak bercerita sikit mengenai bunga kebangsaan kita ni...bunga raya atau panggilan saintifiknya ialah (Hibiscus rosasinensis) merupakan sejenis tumbuhan berbunga sepanjang tahun yang sering ditanam sebagai pokok hiasan.

selepas emncapai kemerdekaan,kementerian pertanian telah diarahkan untuk mencadangkan bunga yang sesuai untuk dipilih sebagai bunga kebangsaan,pada akhir tahun 1958,kementerian pertanian telah mencadangkan tujuh jenis bunga untuk dipilih iaitu :

1.bunga kenanga.
2.bunga raya.
3.bunga melur.
4.bunga teratai.
5.bunga mawar.
6.bunga cempaka.
7.bunga tanjung.

selepas perbincangan pada 28 julai 1960,bunga raya telah diisytiharkan sebagai bunga kebangsaan persekutuaan tanah melayu,apabila tanah melayu bergabung dengan sabah dan sarawak untuk menubuhkan malaysia...bunga raya terus digunakan sebagai bunga kebangsaan.

p/s : canteknya bunga raya~

12 Komen:

tim said...

suka bunga raya kaler pink

CiK QiQi said...

halamak...krole bg tau psl bunga rye nie..tringt zman kt kolej dlu..qiqi wt final year project pasal hbiscus ni smpai tmimpi2 tau

krole said...

tim=wuahhh mmg cantek pon yg warne pink...

krole said...

cik qiqi=heheheh~wuahhh msti bes kan~ngeee..kenangan tue~

nuriz said...

bunga raya bunga paling cantik di Malaysia hehehe..baca sejarah sat kat sini. Bunga paling dibanggakan

krole said...

nuriz=wuahhh t nuriz...

CHEGU ALONG said...

suka citer pasal bunga..suka bunga raya wane putih.. :)

krole said...

chegu along=hehehe...wuahhh krole da tgok..mmg cantek~

amirasyraf said...

wah suka bunga raya warna putih gak...ni FBI i,,lama tak on...so tak dapat ar....krole memandangkan FBI ni baru budak kecik form 2 pulak 2,,FBI hanya mampu memberikan kredit RM10 jer kat krole boleh???yang blog yang FBI minatii tu...hehe

krole said...

owhhhh heee..okai2 ngeeee~

tiefazatie said...

kamu pun fames lorh..full sdh nie..hihi

krole said...

tiefazatie=wuahhh sekali full da ngeee~