Tuesday, June 8, 2010

Batu Nisan???

Assalamualaikum dan salam sejahtera tok smua blogger2...sblom krole mulakan en3 krole ni,krole mule2 nak mntak map kpd smua pngunjung krole yg mai smlm...krole x dpt nak bls knjungan korang sal tenet problem smlm(lngsung x le nak on9,wuahhh!!!!).Okai kali ni krole nak story skit sal "batu nisan" ni...mesti korang perasaankan,setiap kubur mesti mempunyai "batu nisan"....kenapa???...



Tradisi ni brmula sjak zaman "primitif" g,dmna msyarakat purba meletakkn sketul batu bagi menanda lubang tempat mayat masyaraktnya ditanam.Dengan adanya seketul batu ni...mereka jgk brharap roh jahat si mati tdk bangkit menganggu org yang idup...

selain menjadi pnanda kubur(batu nisan),dngn adanya batu trsebut msyrakat primitif td dpt mengingatkn org2 lain supaya jgn mendekati tmpt2 yg menjadi kediaman roh2 jahat...kalo dedekati bimbang akan membawa malapetaka...

Zaman berlalu,cara dan tujuan batu nisan dipasang mula brubah."msyarakat yunani"menghiasi kuburan dngan patung2..."org ibrani" dngan sbatang tiang...manakala "penduduk mesir"mmbina kubur besar serta piramid...

Apabila "Kristian" muncul,perbuatan menanda kubur ni semakin popular...mereka mengantikan gambar matahari dngan salib sampi ke la ni..."Masyarakat Islam" plak mencatatkn ayat2 suci al-quran dan doa...bertujuan semoga Allah merahmati roh si mati...


p/s:tq bce en3 krole ek...kebelakangan ni tenet krole sik prob je..kalo tetibe je krole x mai blog korng...phm2 ek..ngeee..pisss...

11 Komen:

NaNaJoe said...

org ckp kalo bace tulisan kat batu nisan tu gelap hati..
btol ke? :)

Krole said...

ui mne de nana...jgn prcaya bnde2 g2..kalo ade trsirat dlm al-quran xper r..kan...:) tq for komen...

cik SHABAH said...

wah...entri besh!rase ter-insaf jap..huhe

niDa said...

mayb sbb kt batu nisan tu kn ade tls nm and skit2 psl si mati...
so mayb sng anak cucu nk cari tuk ms akan dtg...
agaknye la...
sebagai petanda...

Snoop said...

nice share krole....

Irwan Amit said...

bagus info ni.. thanks krole :)

Aidi-Safuan said...

baca tulisan kat batu nisan boleh gelap hati? Lorh... kan kat situ ada info pasal si mati jer. apa yang gelap hatinye?

mohd sasuke said...

bgus info ni..rjin tol buat research..ngeh3

Krole said...

tq...yer sudi komen en3 krole...smua ni krole sajikn tok korank,ngeee...do come again...:)

Mysara Newrie said...

Betul lah ` dulu2 pun ada org ckap bila bc tulisan kat batu nisan, cepat mati. tak taw lah betul ke tak ` =.="

mohd sasuke said...

line slow sgt la bro..ssah nak lwat2 korang...tensen..T___T