Monday, June 28, 2010

Siapakah "mata hari"???

Assalamualaikum dan salam sejahtera krole ucapkan kepada semua blogger2..."Margaretha Geetruid Zelle" atau nama singkatannya "Getrud Zelle" merupakan seorang wanita berketurunan belanda (leewarden,Friesland) yang mempunyai rupa paras yang jelita dan susuk tubuh yang menawan.Dia dia berkerja sebagai seorang penari kelab malam dan diberi gelaran "mata hari"...namun tiada siapa menduga dalam pada meliuk-liukkan tubuh dan melontarkan jelingannya yang mengoda itu,"mata hari" sebenarnya adalah seorang perisik...



Dalam senyap,"mata hari" mengunakkan hubungan akrabnya dengan pelanggan-pelanggan lelaki yang terdiri daripada tentera untuk mencari maklumat.Yang mendebarkan ialah "mata hari" mejadi perisik kepada 2 buah negara sekaligus...iaitu britain dan jerman yang saling bermusuhan dalam perang dunia pertama...
gambar "mata hari" sebagai penari kelab

Pada 13 FEB 1917 "mata hari" ditangkap dibiliknya di hotel plaza athenee,paris dan dihukum mati (dengan cara tembak) pada 15 OKT 1917 dan ketika itu dia berumur 41 tahun.
penghukuman keatas "mata hari"

Kehebatan "mata hari" itu kemudiannya diadaptasikan ke layar perak melalui filem berjudul "mata hari" pada tahun 1931.Aktres terkenal Greta Garbo sebagai pendukung wataknya.Kisah sensasi ini bertambah menarik kerana diluar filem Garbo sebenarnya seorang perisik!(pulakkkk...).melalui maklumat yang diberikannyalah yang membolehkan ketua perisik sweden,william stephenson berjaya membuat jalan2 rahsia bagi membolehkan juruterbang tentera bersekutu yang ditembak dieropah melepaskan diri...

p/s : wuahhh hebat dorank ni.....

8 Komen:

Cik Alin said...

mak aii...
perisik 2 buah negara yang bermusuhan lak tu..
mmg hebat arh!!

ejum said...

thanks for sharing.. :)

Norhayati Rostam said...

hebat macam? wawawa.
best2

krole said...

heheheh...mmg hebat pon...ngeee...:)

dunspeak♥ said...

hebat tul

krole said...

dunspeak=mmg dasyat dorank ni...:)

hentakbelipat said...

tak silap aku ada drama kat tv3 pun ada kait mengait pasal mata hari ni jugak

krole said...

yups...pnah kuar tv3 dlu...cme ramai x amik kecah...sbnaqnye ia berdasarkn kisah benar...:)