Wednesday, April 6, 2011

Perjanjian Roh Dengan Allah

Assalamualaikum dan salam 1 blogger untuk semua, wuah!!! hari ini krole nak kongsikan sedikit ilmu yang krole tahu kepada semua agar menjadi tatapan kita bersama ya. sebelum wujudnya jasad dalam diri kita ni, sesungguhnya kita telah mengadakan perjanjian dengan Allah S.W.T~ kita telah berjanji akan mengabadikan diri dan beribadat hanya kepadaNya yang satu, itulah sebab kenapa bayi apabila lahir didunia ini dalam keadaan menangis kerana setelah kita berjanji dan ditiupkan roh seraya keluar kedunia ini kita menjadi ragu-ragu kerana adakah kita akan dapat memegang janji yang telah kita buat denganNya??? dengaan cubaan dan dugaan yang ada didunia ini memang amat sukar untuk kita mengotakannya tapi insyallah sekiranya kita mengikuti landasan yang benar syurga lah balasannya, bila krole terbaca artikel ini terasa kerdil dan malu dengan Allah rasa macam nak menitis air mata ini, kerana krole hanya manusia biasa yang kadang-kadang tu leka dengan prasarana dunia yang sementara ini. disini krole sertakan dalil-dalil yang menunjukkan kita semua ada membuat perjanjian itu.

Firman Allah S.W.T :
"dan ingatlah ketika tuhanmu mengeluarkan keturunan Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman) : "bukankah Aku ini Tuhanmu?" mereka menjawap : "betul Engkau Tuhan kami, kami menjadi saksi"(kami lakukan yang demikian itu) agar dihari kiamat kamu tidak mengatakan : "sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang tengah terhadap keEsaan Tuhan".

(Al A'raff, 172)

Jika kita telah berjanji dengan Allah S.W.t dialam azali lagi, cubalah dengan sedaya upaya kita untuk mengotakannya, mengapa harus diingkari terhadap perjanjian yang telah kita lakukan sendiri. kerana orang yang tak dapat mengotakan janjinya kepada Allah hanyalah mereka yang tak mengenal dirinya sendiri yang sesat dan kafir dari ketentuan yang telah Allah S.W.T gariskan. Insyallah, amin~


p/s : keja ptg arini adus...

10 Komen:

Wanzi said...

bagus entry ni... semoga kita sama2 mengingati mana asal usul kita semua....

HanisLazimAndTheShaklee said...

nice entry ,good info ;) thanks

nurkaloi said...

tqvm krole for ur remind

krole said...

wanzi=wuahhh nmpknya wanzi mmg phm maksud pe yg krole nak smpaikn..thanks wanzi~

krole said...

aniswany=huhuhu welkam2

krole said...

nurkaloi=welkam2 wak..tok tatapan kte brsme ngee~

ANIS HJ SUKARTI said...

thumbs up ntuk krole!!! thanks for sharing!

.:|kamaryeah|:. said...

thanks for sharing it as a reminder to us all~
semoga kita semua tetap berada di landasan yg benar~
amiin~

krole said...

nadzirah=welkam2 wak..enjoy~

krole said...

kamaryeah=insyallah wak~amin..