Tuesday, April 26, 2011

Entri Menarik Segmen Blog Saya

Alhamdulillah syukur kehadrat ilahi akhirnya segmen blog saya yang krole anjurkan semalam mendapat sambutan yang amat memberansangkan daripada member-member semua, ahaks~ walaupun sambutan yang krole dapat tidak dapat mengalahkan kemeriahan otai-otai sekiranya menganjurkan segmen mmm.. rasanya korang tahu siapa blogger otai yang selalu buat segmen kan??? heee~ namun krole tetap bersyukur bagi krole walaupun seorang yang join dah kira oklah tu!!! huhuhu~ namun sambutan kali ini memang diluar jangkaan krole, ramai juga yang join walaupun tak sampai 3 angka kira ada peningkatanlah berbanding segmen pertama yang krole anjurkan yeah!!! terima kasih kepada member-member yang join dan kepada yang belum join nantikan segmen baru dari krole heee~ entah bila lagi nak buat??? nak ke krole buat lagi??? ok, seperti yang krole janjikan krole akan memilih satu entri kreatif dalam segmen ini dan mempromote link dan entrinya didalam blog ni, nak tahu siapakah blogger itu jom kita layanz.

Ok-ok sebelum krole memperkenalkan blogger tersebut, krole nak nyatakan disini bahawa boleh kata kesemua entri yang krole terima semuanya menarik!!! huh!!! susah o0o0 nak pilih~ namun ada sebuah entri ni memang menarik perhatian krole, kerana krole nampak kesungguhan dalam mempromote blog beliau, so krole pilih entri ini jom kita baca. eh??? lupa pula... blogger tersebut adalah blogger NorhayatiRostam, sebuah blog yang banyak berkongsi tentang tazkirah-tazkirah yang berguna, huhuhu respek!!!

Kenapa blog saya? Sebab saya kena cerita tentang blog saya sendiri.huhu. Ok2. Segmen yang ditaja khas oleh pihak kementerian teknologi dan inovasi ini telah bermula tadi. Jam berapa tak pasti. Tapi tamatnya esok petang.huhu. Okey2. Segmen ini sebenarnya anjuran dari Krole. Tuan empunya blog krolezone.com. Beliau mahu masing-masing promote blog sendiri. Tapi kalau tak suruh pun, masing-masing suka promote blog sendiri kan. Buktinya pergi ke blog orang, mesti PING blog. Betul tak? Okey, terus kepada segmen ini.

Prolog
Halaman blog yang berwarna merah, peach, pink, maroon, dan lain-lain lagi yang aku tak dapat cam kalernye ni, buat aku terfikir-fikir. Adakah para pengunjung blog aku ni boleh terima appearance blog aku ni. Kotla kata kena pakaikan kot ke, gaun ke, blazer ke. Aku boleh je nak buat. Cuma takut korang terkejut la pulak nanti kang.haha. Aku rasa readers blog aku akhir-akhir ni agak boring dengan entri-entri di blog aku. Asyik-asyik pasal pengantin, pameran.haha. Jangan ngengade eh. Blog aku ni macam-macam ada. Kalau tak mahu baca pasal pengantin, tazkirah banyak. Sebab ni lebih kepada tazkirah. Yang seronok baca pasal pengantin ni bakal pengantin je. Ye dak?

Ada apa pada nama?
Blog ini telah dinamakan dengan بسم الله الرحمن الرحيم. Kepada yang tak tahu baca, bismillahirrahmanirrahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Pernah tak dengar kisah seorang guru setiap kali memulakan sesi pembelajaran, beliau akan menulis lafaz bismillah itu di papan putih. Kelas beliau ketika itu mempunyai seorang pelajar cina. Kebiasaannya itu telah membuatkan akhirnya pelajar itu memeluk agama Islam. Kenapa kita kena mulakan setiap perbuatan dengan lafaz bismillah? Banyak kelebihannya. Antaranya menghindarkan rasa benci, menundukkan orang zalim, menghindarkan diri dari perkara-perkara yang tidak diingini dan banyak lagi. Sila gunakan perkhidmatan talian hayat yang disediakan iaitu Encik Google. So, aku harap sangat setiap yang membaca blog ini akan menerima dengan hati terbuka dan rasional. Bijak memilih yang mana baik dan buruk. Kerana aku juga insan biasa. Tak lepas dari kesalahan. Walaubagaimanapun, mana yang salah, masih boleh diperbetulkan. InsyaAllah. Yang paling penting korang tak benci tuan blog yang baik hati dan cumil ini.hee~

Sejak bila berblog?
Sejak Mei 2009. Agak lama. Dan alexa rank blog ini kini baru capai 784 376. Manakala traffic rank in Malaysia 6 900. Walaubagaimanapun alhamdulillah page rank sudah mencapai 1. Agak susah sebenarnya untuk tingkatkan page rank jika jarang update. So, nak tingkatkan PR, kene mahir dalam SEO. Aku pun masih belajar. Rasanya sebab blog aku ni terlebih banyak pasal pengantin dan pameran kot. Sebab kalau taip pasal Pameran Pengantin 2011, blog aku adalah yang paling teratas. Agak tak sangka jugak. Tapi buat biasa sudeh~

Tujuan berblog
Sebenarnya cuba untuk mengetengahkan tazkirah. Memang aku akan utamakan tazkirah. Dan aku cuma selitkan sedikit tentang pameran dan pengantin serta info-info berguna. Sambil-sambil membantu insan yang mahu membina masjid. Tak sangka sudah ada yang nobatkan blog ini sebagai blog universal. Walaupun kadang-kadang ada entri santai, sebolehnya aku cuba menampakkan tersiratnya dari segi ukhrawi. Selit-selit sedikit pendapat dan pengisian yang bermanfaat.Sebab dunia dan akhirat tidak boleh dipisah. Walaubagaimanapun terima kasih kepada semua kakitangan masyarakat yang terlibat sama ada yang masih hidup mahupun sudah meninggal dunia. [Erm..ada ke?].

Penutup
Blog yang serba tak canggih tetapi comel dan cute ini haraplah sangat dapat memenangi hati encik Krole.wahaha. Saje-saje mahu Krole promote blog ni. Walaupun dah selalu jugak Krole sebut-sebut. Saya(blog ni) kan buah hati anda(krolezone).haha.Jangan salah anggap sudah.


Terima kasih sekali lagi kepada semua yang join~ LM, Noh, Maya, E-Ra Pasha, Kahinata, cute mum, norhayati rostam, Kamsa Hamnida, beatrice, salim harmanain.... korang semua terbaik!!! kepada member-member semua jom kita berkenalan dengan blogger-blogger yang best ni!!! rugi kalau tak kenal dengan diaorang ni!!! nak tahu kenapa klik je pada nama mereka ni!!! memang berbaloi~~~



p/s : setel da segmen dari krole~ ada yang nak g ke???

18 Komen:

TS said...

huhuhu..bru ari ni on9...
xsempat join..hihi...next time la nmpaknye..huhu

www.dunialandax.com said...

alaa~x sempat join T_T

mumui said...

nk jgk blogger yg lain... =)

forever love said...

atq.??

Enchik Nine said...

Huhu... ak kenal blog nie time ak mula2 berbloging time dengan blog lama lg :D

myetech9[dot]com @ Enchik Nine

najihah sahami said...

waaa....tahniah krole~

Lydia Miza said...

segmen ni walau kejap je awak tutup tp ramai yg sokong kan?best!

Cute MuM said...

tq linkkan blog cute mum..
jemputlan dtg blog cute mum yer kawan-kawan semua..

Cahayamylife said...

Woah!
Agak terkejut di situ.
Terima kasih Krole.

'Krole nampak kesungguhan dalam memPROMOTE blog beliau, so krole pilih entri ini'
rasa nak tutup muka dengan bantal kejap.
wahaha

krole said...

iEyla=huhuhu len kali ade g wak ngee~

krole said...

enchix landax=huhu xpe bro..len kali ade g~

krole said...

Gemini gurlz=huhu semestinya~~~

krole said...

atiq=huhu sori ye atiq..bule lak krole trlupa..hrp atiq x amik ati ye~maafkn krole

krole said...

izzuddin=huhuhu bgui2..

krole said...

mish=wuah!!!thank wak..huhuhu~

krole said...

LM=huhuu trutama dr wak..thanks...krole sje bat tarikh tutup awal...nak tngok bape yang join..mm luar dugaan krole..tq guys n gurlz

krole said...

cute mum=huhuhu welkam2...insyallah ramai yang akn kenai pasni ngee~

krole said...

Norhayati Rostam=huhuhu tol r wak..bkn pe..bg krole tak slh nak pomote blog sndiri...xyah nak malu2 ngee~tahniah ye wak